Marktplaats start vandaag met de Gelijk Oversteken Service. Hierbij hebben kopers en verkopers meer zekerheid van betaling en verzending wanneer zij op afstand handelen.
De afgelopen twee maanden heeft Marktplaats, in samenwerking met partner Online Betaalplatform (OBP), de Gelijk Oversteken Service uitvoerig getest. Zo hebben zij gebruikers gevraagd om feedback te geven. Hierna is de service zodanig verbetert dat kopers en verkopers binnen drie stappen meer zekerheid hebben op betaling en verzending.
De stappen
De stappen die de verkoper en koper moeten volgen zijn als volgt:
1. Stuur of vraag om een betaalverzoek
Door een betaalverzoek kunnen de kopers en verkopers direct de betaling afhandelen met behulp van iDEAL. Het uitwisselen van (bank)gegevens is hierbij niet meer nodig. OBP zal de bankgegevens en de telefoonnummers vooraf controleren. Nadat de betaling is afgerond, krijgen beide partijen een bevestiging. Het bedrag zal, tot de koper het product ontvangen heeft, op een tussenrekening worden geplaatst.
2. Verzend het pakket
De verkoper kan het pakket verzenden wanneer hij/zij de betalingsbevestiging heeft ontvangen. Hierbij dient de verkoper ten alle tijden gebruik te maken van een track & trace code, zodat hij/zij kan blijven zien waar het pakket zich bevindt.
3. Verkoper het geld, koper het product
Wanneer de koper meldt dat het product in ontvangst is genomen, maakt OBP het bedrag naar de verkoper over. Als de koper geen bevestiging stuurt, wordt het bedrag ook vrijgegeven aan de verkoper. Als de koper niets ontvangt, zal OBP met de track & trace code controleren waar de verzending zich bevindt. Als de verkoper deze code niet kan overleggen, krijgt de koper zijn bedrag weer terug.