De aanpak van het frauderen met tellerstanden van voertuigen, werpt zijn vruchten af. Dat schreef minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid in een brief aan de Tweede Kamer. Opgelicht?! stelde meerdere malen de zogenaamde 'tellerfraude' aan de kaak.
Een teruggedraaide kilometerstand kan consequenties hebben voor de veiligheid van een voertuig, wanneer onderhoudsbeurten worden overgeslagen. Ook is de aanschafprijs van een gemanipuleerde auto te hoog. Bij de wetswijziging in 2014, waarna frauderen met tellerstanden is verboden, werden regels voor registratie van tellerstanden opgesteld en die werken. Het aantal onlogische tellerstanden is daarna sterk teruggedrongen.
Lees en kijk terug: Kilometertellerfraude verder aangepakt
Na een evaluatie in 2017 zijn er aanvullende maatregelen genomen. Tot nog toe hoefde bij een reparatie van minder dan 150,- euro aan een voertuig niet de tellerstand te worden genoteerd. Maar dat gaat veranderen. Dit, om fraude met jonge(re) auto’s, die vaak nog weinig gebreken hebben, te voorkomen.
Er is helaas nog geen Europese verplichting tussen lidstaten voor centrale registratie en uitwisseling van tellerstanden. Het aanpakken van tellerfraude bij importvoertuigen blijft daarom heel lastig. Er is wel een pilotproject opgestart tussen Nederland en België met centrale registratie, daaruit bleek dat import en export van voertuigen met gemanipuleerde standen behoorlijk is afgenomen.
Lees ook: Nog altijd gesjoemel met kilometertellers
Vooruitgang is dat sinds 1 januari de RDW het tellerrapport gratis aanbiedt.