De DDoS-aanvallen op Nederlandse banken zijn vervelend voor klanten, maar vormen geen gevaar voor het betalingsverkeer of de persoonsgegevens van klanten. Dat verzekert minister Wopke Hoekstra (Financiën).
Tijdens een DDoS-aanval kunnen de websites of betaaldiensten van banken slecht bereikbaar zijn, maar 'de veiligheid van het betalingsverkeer en klantengegevens zijn tijdens een aanval niet in gevaar', zegt Hoekstra.
Banken zelf verantwoordelijk
De banken zijn zelf verantwoordelijk voor hun digitale veiligheid, maar Hoekstra benadrukt dat het ministerie en het Nationaal Cyber Security Centrum van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid hier ook een rol in spelen. 'De financiële sector is een van de vitale sectoren binnen de Nederlandse samenleving en heeft daarom volop onze aandacht', aldus de minister.
Geen schade aan systemen belastingdienst
De Belastingdienst werd maandag ook doelwit van een aanval, maar volgens het ministerie leidde dat niet tot schade aan de systemen.