Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • De Consumentenbond onderzocht: ‘Schiphol misleidt consumenten met nepkortingen’

    De Consumentenbond onderzocht: ‘Schiphol misleidt consumenten met nepkortingen’

    Luchthaven Schiphol misleidt consumenten met zogenaamde aanbiedingen en nepkortingen op parfums, alcohol en elektronica. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond.

    In folders en op de website van Schiphol stuitten de onderzoekers op nepkortingen bij de doorgestreepte ‘van-prijzen’. Zo werd bijvoorbeeld een Paco Rabanne-parfum aangeboden van 96 euro voor veertig euro, terwijl de prijs vóór de korting ook al veertig euro bedroeg. En dat is niet toegestaan, meldt de Consumentenbond op zijn website. 

    De ‘van-prijs’ moet namelijk daadwerkelijk de laagst gerekende prijs zijn in de dertig dagen voorafgaand aan de aanbieding. Inmiddels heeft Schiphol alle folders verwijderd en de online prijzen aangepast. 

    Misleidende korting op parfums

    De consumentenorganisatie vergeleek de prijzen van tien parfums op Schiphol met die van reguliere (online) winkels. Zo verkocht Schiphol het parfum Hugo Man voor dertig euro en vermeldde het daarbij een ‘lokale prijs’ van zeventig euro. Dezelfde parfum lag alleen ook voor dertig euro bij de drogisterijen Kruidvat en Trekpleister, waar de flacon ook nog eens dubbel zo groot was.

    Schiphol bood de parfums dus goedkoper aan dan de lokale prijs, maar het is onduidelijk waar die ‘local prijs’ vandaan kwam. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond meldt via hun website: “Volgens de wet moet je uitleggen hoe een prijsvoordeel tot stand komt. Maar dat deed Schiphol niet.”

    Belastingvrij winkelen op de luchthaven

    De Consumentenbond stuitte tijdens het onderzoek op nog een opvallend punt. Zo belooft Schiphol nog altijd een btw-voordeel aan alle reizigers op zijn website, terwijl belastingvrij winkelen binnen de Europese Unie in 1999 werd afgeschaft.

    “Hoe Schiphol dat precies doet, is ons een raadsel. Maar winkels buiten Schiphol rekenen gewoon 21% btw en zijn alsnog goedkoper of hooguit even duur als Schiphol”, vertelt Molenaar op hun website.

    Compensatie voor consumenten

    Heb jij in de afgelopen vijf jaar parfum gekocht op Schiphol en ben je misleid? Dan heb je volgens de wet recht op compensatie of terugbetaling. Je kunt een verzoek indienen door je kassabon of het bankafschrift te mailen naar ‘klantenservice@kappe.nl’. 

    Schiphol zal deze claims afhandelen en de Consumentenbond houdt toezicht op het proces.

    Lees ook

  • Ook interessant