SHEIN gebruikt misleidende en manipulerende trucs die consumenten aanzetten tot impulsaankopen en overconsumptie. Daarom roepen consumentenorganisaties de Europese toezichthouders op om de praktijken van SHEIN te stoppen, meldt de Consumentenbond op zijn website.
Begin 2025 deden de Europese toezichthouders onderzoek naar de fast-fashion gigant SHEIN. Daarin werden meerdere overtredingen van het consumentenrecht vastgesteld, zoals misleidende aftelklokken, nepkortingen en onjuiste meldingen over lage voorraden.
‘SHEIN is verslavend’
Sandra Molenaar, de directeur van de Consumentenbond, geeft aan dat SHEIN zijn website en app bewust zó hebben ontworpen dat die verslavend zijn, gericht op impulsaankopen en overconsumptie. Zo maakt de webwinkel gebruik van psychologische trucs om in te spelen op emotie of angst om een aanbieding mis te lopen, worden (nep)reviews ingezet en biedt het platform de mogelijkheid om eindeloos te scrollen.
”Dit is geen onschuldige marketing, maar een doelbewuste agressieve strategie die consumenten misleidt. Deze praktijken zijn niet alleen oneerlijk, maar ook schadelijk voor consumenten én het milieu. Daarom komen wij in actie en voeren de druk op SHEIN verder op.’”
Hele fastfashionbranche onder de loep
Niet alleen SHEIN maakt gebruik van dergelijke misleidende en manipulatieve trucs. Daarom vragen consumentenorganisaties toezichthouders om in de hele fastfashionbranche onderzoek te doen naar het probleem. Het is nog niet duidelijk om welke specifieke ketens het gaat.