De ACM wil dat zzp'ers beter beschermd worden tegen oneerlijke verkooppraktijken. Zzp'ers moeten dezelfde bescherming krijgen als consumenten.
In de huidige wetgeving kunnen zzp'ers die af willen van een telefonisch gesloten contract dit alleen doen na betaling van een afkoopsom of via een rechtszaak. Dit is een grote drempel voor de zzp'er. Volgens de ACM zijn de zzp'ers met deze contracten hier te vergelijken met consumenten en daarom vraagt ACM om de bescherming uit te breiden naar de zzp'ers.
Zzp'er is eigenlijk consument
'Er zijn 750.000 zzp'ers in Nederland, dat variërend van een vertaler Frans, die thuis vertalingen doet, tot aan pakketbezorgers van PostNL. Dat zijn geen ondernemers, dat zijn consumenten die voor hun werk zzp'er zijn. Daar zit de onrechtvaardigheid in. Die mensen handelen eigenlijk als consument, maar worden als ondernemer gezien en daar maken bedrijven misbruik van', aldus Caspar Janssens, advocaat consumentenrecht.
Consumentenbond kan zzp'er niet helpen
De Consumentenbond herkent dit geschetste beeld. Volgens de bond leiden vooral energie- en telefoniecontracten tot veel klachten. In 2018 kreeg de Consumentenbond veel klachten over de Belcentrale, die (klein) zakelijke bellers benaderde om over te stappen. De Consumentenbond kon deze zzp'ers niet helpen omdat het om zakelijke contracten ging.
Bron: ACM / de Consumentenbond / Radar / Caspar Janssens