Op de redactie van Opgelicht?! stromen de meldingen binnen over een valse winactie uit naam van Bol.com. Volgens de e-mail heb je een Samsung Galaxy S9 gewonnen. Trap er niet in! Voor je het weet zit je vast aan een peperduur abonnement.
Het bericht is zogenaamd alleen naar 10 klanten in jouw omgeving verzonden, als bedankje dat je klant bij Bol.com bent. Om je prijs te claimen, moet je op het linkje in het bericht klikken.
Enquête invullen
Doe dit niet! Als je doorklikt, kom je uit bij een enquête die je in moet vullen, voordat je een prijs mag uitkiezen. Als je dit gedaan hebt, kom je uit bij een lijst met populaire producten. Hier kan je kiezen uit onder andere een iPhone X en een Samsung Galaxy S9.
Overtuigen
Twijfel je nog over de eerlijkheid van de winactie? Dan is er onderaan de pagina een lijst met reacties te vinden. Hier schrijven ex-winnaars vol lof over hun prijs, alleen bestaan deze mensen helemaal niet. De foto's zijn van internet gehaald en de namen zijn erbij verzonnen.
Abonnementsdienst
Als je een product hebt gekozen, kom je op een pagina waar je je gegevens moet invullen. Om de prijs te krijgen zou je alleen maar een paar euro aan verzendkosten moeten betalen, die je kan afrekenen met je creditcard. Vul je creditcardgegevens niet in! Bovenaan de pagina staat in kleine lettertjes te lezen dat je een proefabonnement afsluit voor een entertainmentwebsite. Als je vervolgens helemaal naar beneden scrolt kan je lezen dat je meedoet aan een loterij. Ook staat er te lezen dat het abonnement €75,- per maand gaat kosten. Als je niet oplet, wordt het dus een duur grapje.
Ons advies
Let goed op als je een mail krijgt over een winactie. In dit geval kan je dat namelijk veel geld schelen. Lijkt een actie te mooi om waar te zijn? Dan is dit meestal ook het geval. Twijfel je of een prijsvraag waar je aan mee wil doen echt is? Controleer dit dan op de officiële website of sociale media van het bedrijf.