Malafide organisaties proberen creditcardhouders via mail op te lichten door zich uit te geven als ICS. In een recent gesignaleerde valse mail vragen ze hun slachtoffers om, na zogenaamd verdachte activiteit op hun account, via een link een nieuwe pas aan te vragen en de beveiliging van hun account te updaten.
International Card Services (ICS) is al enige tijd bezig met al hun cliënten opnieuw te identificeren. Het gaat om een breedschalig en langdurig project van de zelfstandige dochtermaatschappij van ABN AMro Bank (Nederland).
Identificatieactie
Oplichters maken van het bestaan van die actie misbruik, door zich als ICS uit te geven en hun slachtoffers om identificatiegegevens te vragen. Met die gegevens verschaffen ze zich toegang tot de accounts van hun slachtoffers en het geld op hun rekeningen.
Klik niet op de link
De valse mail dreigt met een termijn van 48 uur. Het account van wie niet binnen die termijn op de link klikt om zogenaamd een nieuwe bankpas aan te vragen en de veiligheid te verhogen, zou worden geblokkeerd.
Onveilige omgeving
Aangezien de creditcardleverancier zorgt voor een beveiligd platform om hun cliënten zich opnieuw te laten identificeren, kan de mail niet van ICS komen. Een link in een mail valt niet onder de veilige voorwaarden van de instelling.
Lees de volledige mail
Hieronder zie je hoe de mail die de oplichters rondsturen eruitzie. Wie de valse mail ontvangt, wordt gevraagd om het door te sturen naar [email protected]. Daarna mag je de mail helemaal negeren en verwijderen.
Onderwerp: Belangrijke update! Identificatie en gegevenscontrole
Beste ICS-Cardholder,
Vanwege aangescherpte wet- en regelgeving is ICS wettelijk verplicht om (nieuwe) klanten te identificeren. Dit is onder andere gebaseerd op de Wet ter voorkoming van witwassen en
financieren van terrorisme (Wwft).
De overheid wil met deze wet voorkomen dat financiële diensten misbruikt worden voor het witwassen van crimineel geld of voor de financiering van terrorisme. Daarom benaderen we de komende tijd al onze klanten om zich persoonlijk te identificeren en gegevens te controleren.
Het Electronic Crimes Taskforce heeft een aantal ongewone activiteiten gedetecteerd op uw ICS-account. Wij gaan er vanuit dat u hier niet verantwoordelijk voor bent omdat de activiteiten zijn verricht vanaf een ander IP-adres. Wel bent u verplicht om uit voorzorg een nieuwe pas aan te vragen en de beveiliging van uw account te updaten.
******* ******** ******* ********** (link).
Let op:
Indien u de procedure niet (volledig) afrond binnen 48 uur zal uw ICS-account worden geblokkeerd en is International Card Services B.V. niet aansprakelijk voor de mogelijke gevolgen. Daarnaast komt een mogelijk op de zwarte lijst van banken te staan.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
International Card Services B.V.
Bron: Fraudehelpdesk.nl