ABN AMRO heeft een nieuwe betaalkaart, waardoor jouw huidige pinpas binnenkort ongeldig is. Je moet je oude pas om die reden doorknippen en opsturen naar de bank. Althans, dat willen oplichters je wijsmaken met een phishingbrief die uit naam van ABN AMRO bij mensen op de deurmat valt.
In de brief staat dat de bank je nieuwe pas opstuurt zodra je oude bij hen binnen is. Het is echter 'vanwege huidige wetgeving' niet mogelijk om de kaart bij een van de kantoren langs te brengen. Je zal de pas dus per post moeten versturen. De brief bevat daarom ook een instructie hoe je dit moet doen én een formulier waarop je gegevens moet invullen. Hier wordt ook om je pincode gevraagd.
Er wordt uitgelegd dat je de pas verticaal moet doorknippen 'in het belang van uw eigen veiligheid'. Dit is natuurlijk helemaal niet in jouw belang: door de kaart op deze manier door te knippen blijft de chip intact en zal je kaart gewoon nog blijven werken.
De politie in Oldenzaal, waar de brief is gesignaleerd, waarschuwt op Facebook voor de brief.
Zo herken je de brief
De brief komt in een envelop die van ABN AMRO lijkt te zijn en ook de rest is in de huisstijl van de bank. De vormgeving van de brief is vrij overtuigend, maar banken vragen je natuurlijk nooit om je pinpas en pincode op te sturen. Dit bevestigt ook een woordvoerder van ABN AMRO aan Opgelicht?!: 'Deze brief is bekend en inderdaad nep', laat hij weten.
Hieronder zie je foto's van de envelop en de brief (Bron: Politie Oldenzaal).
Wat moet je doen?
Ontvang je een dergelijke brief en twijfel je of de brief echt is? Neem dan contact op met je bank op het nummer dat bij jou bekend is (niet het nummer dat op de brief staat). Wees je er daarnaast van bewust dat banken je nooit zullen vragen je pinpas en pincode op te sturen. Laat je dus niet afschrikken door een fysieke brief in de huisstijl. Ook oplichters weten tegenwoordig hun weg met vormgeving.