Met de stijgende energieprijzen is het natuurlijk fijn om recht te hebben op extra geld, zodat je er deze winter warmpjes bij zit. Maar met een phishingmail uit naam van de Landelijke Energiebond verlies je mogelijk alleen maar geld. Met valse linkjes en loze beloftes proberen oplichters jouw gegevens te stelen, blijf dus alert.
In de valse mail wordt aangegeven dat je kunt besparen op je energierekening door enkele vragen te beantwoorden en je postcode in te voeren om het beste energietarief te ontvangen. “Via de Landelijke Energiebond kunt u tot het einde van de maand uw huidige energietarief laten controleren met de gratis tariefchecker”, staat in het bericht.
Valse linkjes
De mail bevat maar liefst 6 hyperlinks, die allemaal naar dezelfde webpagina leiden: de website van Consument Centraal. Het gaat om deze link.
Op de website van Consument Centraal wordt je gevraagd om je postcode en een paar korte vragen in te vullen. Ook de linkjes waar je normaal gesproken op klikt om je uit te schrijven voor de nieuwsbrief of om een klacht in te dienen, leiden naar de webpagina van Consument Centraal. Klik hier dus niet op en laat ook geen gegevens achter, deze gaan namelijk rechtstreeks naar oplichters.
Verkeerd adres
Om je uit te schrijven voor de nieuwsbrief, staat in de mail dat je een brief kunt sturen naar twee verschillende adressen:
- Expat Hub Calle Pintor Zarinena 5/ bajo 3, Unit #107,46003 Valencia , Spain
- 6101 Long Prairie Rd,Ste 744 #511, Flower Mound, TX, 75028
Wanneer je de adressen in Google Maps invoert, blijkt het adres in Spanje een willekeurig buurthuis in Valencia te zijn en het Amerikaanse adres een woonwijk in Texas.
Enthousiast met uitroeptekens
Op de website van Consument Centraal zijn de uitroeptekens niet te missen. Een typisch kenmerk van een phishingmail zijn natuurlijk de taal- en spellingsfouten, maar oplichters creërencreëren ook graag het gevoel dat je ergens snel bij moet zijn. Dat is één van de psychologische trucs om jou sneller te overtuigen om actie te ondernemen.
Toch geklikt?
Het kan gebeuren dat je op goed vertrouwen toch gegevens invult op de webpagina van Consument Centraal. Gaat het om je betaalgegevens? Neem dan altijd contact op met je bank voor de juiste hulp.