Netflix kan zogenaamd jouw laatste betaling niet verwerken, dus heeft de streamingdienst jouw account opgeschort. Geen paniek, deze mail is van online oplichters.
‘Om je account te reactiveren dien je jouw betaling onmiddellijk te regulariseren’, staat in de valse mail namens Netflix. Het streaming platform laat op zijn website weten dat als je een bericht ontvangt waarin wordt gevraagd naar het betaalmiddel voor je Netflix-account, het bericht waarschijnlijk niet van Netflix komt. Daarnaast zal de streamingdienst nooit in een sms of mail om je persoonsgegevens vragen. Denk aan je credit- of debitcardnummers, bankrekeninggegevens of Netflix-wachtwoorden. Blijf dus alert op berichten waarin dit wel wordt gevraagd.
Dreigen met consequenties
“Zonder regularisatie wordt uw abonnement definitief geannuleerd”, staat in de valse mail. Benadrukken wat je kunt kwijtraken, in dit geval je Netflix-account, is een veelgebruikte manipulatie truc van cybercriminelen. Ze hopen dat je zo sneller op de rode knop drukt. Wees de oplichters te slim af en blijf via de gratis Opgelicht?!-app (iOS en Android) op de hoogte van dit soort phishingberichten.
Op de link geklikt en betaalgegevens ingevuld?
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.
- Voer een virusscan uit in verband met malware.
- Als je hebt ingelogd op je Netflix-account via de link in het bericht, verander dan snel je wachtwoord en doe dit ook op andere plekken waar je dezelfde inloggegevens gebruikt. Stel waar mogelijk tweestapsverificatie in.
- Neem contact op met de klantenservice van Netflix voor verdere vragen.