In een nieuwe mail die uit naam van telecombedrijf Ziggo wordt verstuurd, word je verzocht om je gegevens te controleren via een link in het bericht. Doe je dit niet, dan kan je mailbox komen te vervallen. Maar wees alert, het gaat hier om een phishingmail.
“Onlangs hebben wij u gevraagd om uw gegevens te controleren." " Helaas hebben wij uw verificatie nog niet ontvangen”, begint de valse mail uit naam van Ziggo.
Om je onder druk te zetten, wordt er gedreigd met het verliezen van je mailbox wanneer je niet op tijd op de link drukt en je gegevens achterlaat. Zo proberen de oplichters jou minder bedenktijd te geven, waardoor je sneller geneigd bent om in actie te komen.
Dubbelchecken
Oplichters zetten vaak hun beste beentje voor om een valse mail zo echt mogelijk te laten lijken. Het is dus goed om alert te blijven en niet meteen actie te ondernemen uit angst voor de mogelijke gevolgen. Ziggo geeft tips voor het herkennen van een verdachte mail, zo kun je bijvoorbeeld letten op:
- De URL van de website: deze worden vaak nagebootst om je te misleiden. Let daarom op spelfouten en vergelijk deze altijd met de originele URL van de Ziggo webpagina.
- De domeinnaam: is het bericht niet afkomstig van een mailadres dat eindigt met @ziggo.com of @ziggo.nl? dan heb je te maken met een phishingmail. Markeer deze als spam/phishing in je inbox.
- De vormgeving: komt deze niet overeen met eerdere ontvangen mails van Ziggo? En mist er bijvoorbeeld een handtekening met telefoonnummer of webadres in de afsluiting? Ook dan is er sprake van een phishingmail.
Aanhef en afsluiting
Oplichters sturen valse mails vaak in grote hoeveelheden naar verschillende mensen. Hierdoor ontbreekt vaak een persoonlijke aanhef. Denk aan ‘heer/mevrouw’ of in dit geval ‘Geachte heer/vrouw’. Ziggo vermeldt altijd je naam in de aanhef.
Het bericht wordt afgesloten met: ‘Met vriendelijke groet, Ziggo’, wat ook niet gebruikelijk is.
Toch geklikt?
Als je toch per ongeluk op een phishingmail gereageerd hebt, is het belangrijk om actie te ondernemen om de schade te beperken. Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander deze dan zo snel mogelijk. Creditcardgegevens ingevuld? Neem dan contact op met je creditcardmaatschappij voor de juiste hulp.