Uit naam van FedEx zijn verschillende phishingberichten in omloop. Voor ontvangst van je pakket dien je zogenaamd een levering in te plannen of je gegevens bij te werken.
In het ene bericht dien je je verzendgegevens te bevestigen en in het andere bericht dien je zo snel mogelijk opnieuw een levering in te plannen. Het overkoepelende doel van deze valse berichten die namens FedEx zijn verstuurd, is om je zover te krijgen om op neplinks te klikken. Online oplichters proberen zo je gegevens te bemachtigen en eventuele malware te installeren, trap er dus niet in.
Op de hoogte blijven van online oplichting? Met onze gratis Opgelicht?!-app maken oplichters bij jou geen kans (te downloaden voor iOS en Android).
Hoe weet je of dit bericht echt is?
- De mails zijn niet verstuurd door officiële FedEx mailadressen, maar bijvoorbeeld ‘[email protected]’ of ‘[email protected]’
- Er staan grammatica- en spelfouten en onlogische zinsconstructies in, zoals: ‘We konden uw pakket niet bezorgen zoals het was niemand aanwezig om te tekenen voor ontvangst..’
- De pakketbezorgingsmelding bevat het volgende ID ‘#34632900-371’ gevolgd door twee vraagtekens. Dit is niet een gebruikelijke manier waarop FedEx met klanten communiceert.
- De links verwijzen niet naar de officiële FedEx-website.
- De stijl uit de nepberichten correspondeert niet met de echte huisstijl van FedEx. Zo zijn de kleurencombinaties, het lettertype en de lay-out afwijkend.
Toch op de link geklikt?
- Voer een virusscan uit in verband met mogelijke malware.
- Verander ingevoerde wachtwoorden en zet gelijk even je tweestapsverificatie aan.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.