Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Mail namens Facebook over wachtwoord resetten is phishing

    Mail namens Facebook over wachtwoord resetten is phishing

    Facebook heeft zogenaamd een verzoek ontvangen om je wachtwoord te resetten. Bovendien zou  er zijn ingelogd op een onbekend apparaat.

    Iemand heeft geprobeerd in te loggen op jouw Facebook-account via een nieuw apparaat, een iPhone 11 Pro. Facebook wil met deze mail zogenaamd verifiëren of jij dit was. De valse mail bevat ook een soort referentienummer ‘#6629077’. 

    Valse mail namens Facebook

    In de mail staan twee knoppen, één om de gebruiker te rapporteren en één om aan te geven dat jij het wel was die heeft geprobeerd in te loggen. Als je op een van de links klikt kom je niet op een verdachte website terecht, maar wordt een venster voor een nieuwe mail geopend die aan een paar honderd mensen is gericht. Zodra je hierop ingaat, is de kans groot dat je in de toekomst nog meer phishingberichten ontvangt. 

    Leer dit soort frauduleuze berichten uit naam van Facebook herkennen met onze gratis Opgelicht?!-app (iOS en Android).

    Zo weet je dat het bericht niet echt van Facebook is

    Je kunt checken of de mail echt door Facebook is verstuurd door in te loggen op je Facebook-account, naar ‘Instellingen & privacy’ te gaan en dan naar instellingen. Vervolgens bij ‘Accountcentrum, wachtwoord en veiligheid’ kun je onderin bij ‘security checks’ ‘recente mails’ aanvinken. Hier kun je zien welke veiligheidsmails Facebook heeft verstuurd in het afgelopen jaar. In het andere mailtablad kun je de overige mails zien die Facebook heeft verstuurd. 

    Mails zijn betrouwbaar als ze verstuurd zijn door ‘facebookmail.com’, ‘facebook.com’, ‘fb.com’, ‘metamail.com’ of ‘meta.com’, meldt Facebook op hun website. Facebook wijst gebruikers op hun website erop dat cybercriminelen soms mailadressen gebruiken die heel erg lijken op het officiële bedrijfsaccount, maar dan met kleine onopvallende spelfouten. Deze mail is verstuurd door ‘from@nercvtsmz.[1010_a].us’ en bij afzender staat ‘#Face.Book’. Dit zijn duidelijke signalen dat er iets niet klopt.

    Heb je toch op een link geklikt?

    • Voer een virusscan uit in verband met malware.
    • Verander ingevoerde wachtwoorden.
    • Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld. 

    LEES OOK:

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant