Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Jumbo’s Valentijnsdag winactie is frauduleus

    Jumbo’s Valentijnsdag winactie is frauduleus

    Met Valentijnsdag in het vooruitzicht, verspreiden online criminelen namens Jumbo een valse winactie voor cadeaukaarten. 

    "Laat ons weten hoe je de liefde viert en wie weet win jij een mooie verrassing om te delen met jouw geliefde”, staat in de mail. Hiervoor moet je op de grote rode knop ‘Speel nu mee’ klikken, maar druk nergens op. De online criminelen zijn alleen uit op het verzamelen van jouw gegevens of het infecteren van jouw apparaat. 

    Het komt vaak voor dat online criminelen valse cadeaukaarten weggeven. Blijf via pushberichten op de hoogte van dit onderwerp via onze gratis Opgelicht?!-app (te downloaden via de App Store en Play Store).

    Gevaarlijke rode knop

    “Klik nooit zomaar op een link in de mail, WhatsApp of sms”, laat de supermarktketen weten op zijn website. Dat advies is terecht, want de rode knop leidt je naar een webpagina waarvan het webadres begint met ‘https://e4ajjo0e8u.blob.cor.windows.net’. Dit is verdacht, want nergens in het webadres komt het woord ‘Jumbo’ voor. Dit geldt overigens ook voor het onbekende mailadres. 

    Check onbekende links en de afzender

    Check zelf een link door op je telefoon de link ingedrukt te houden en op je desktop met de cursor op de link te gaan staan. Pas op dat je niet klikt. In beeld verschijnt vervolgens de volledige link. Jumbo laat weten dat de webpagina waar je naar verwezen moet worden ‘service.jumbo.com’ is. 

    Als je deze handeling uitvoert op de social media-icoontjes, dan kom je er snel achter dat deze geen link bevatten. Dat is nog een rode vlag dat op phishing wijst. 

    Tips van Jumbo

    • Winacties van Jumbo op Facebook zijn altijd gekoppeld aan de Jumbo Facebookpagina of worden rechtstreeks doorgelinkt naar een webpagina van ‘jumbo.com’. 
    • De supermarktketen gebruikt geen WhatsApp of sms voor winacties.
    • Het webadres van Jumbo begint altijd met ‘www.jumbo.com’ of ‘hallo.jumbo.com’.
    • Nepacties bevatten vaak schrijf-, of stijlfouten. 
    • Voor het Jumbo Klantenpanel werkt de supermarktketen samen met onderzoeksbureau MWM2/Crowdtech. De linkjes van de onderzoeken moeten altijd ‘jumboklantenpanel.nl’, ‘.mwm2.nl’ of ‘.crowtech.com’ bevatten.

    Phishingbericht ontvangen, wat nu?

    Het advies van Jumbo luidt: “Verwijder deze dan direct en ga niet in op de aanbiedingen”. 

    Lees ook

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant