Per sms stelt Simyo jou op de hoogte dat de automatische betaling van de laatste factuur is mislukt. Klik nergens op, want dit bericht is afkomstig van cybercriminelen.
Simyo is ook op de hoogte van het valse phishingbericht en waarschuwt hiervoor op zijn website. “Soms wordt er per sms gevraagd om je betalingsgegevens bij te werken vanwege een 'mislukte betaling'. De fraudeur stuurt een foute link mee die naar een site gaat die op die van Simyo lijkt, daar worden je gegevens gestolen.”
Blijf via pushberichten op de hoogte van actuele phishingberichten namens Simyo via de gratis Opgelicht?!-app (iOS en Android). Vergeet niet het onderwerp ‘Telecom-&internetproviders’ aan te vinken.
Herken een officiële Simyo sms
Als je een betaling mist, dan stuurt Simyo een sms met een andere inhoud, laat het telecombedrijf weten. In dit bericht staat dat je alsnog kunt betalen via ‘Mijn Simyo’ of via een betaallink van ‘api.talos.kpn.com’. Dezelfde link zie je vervolgens ook in ‘Mijn Simyo’ staan. In dit bericht zal nooit worden gevraagd om je gegevens aan te passen, zoals het geval is in bovenstaande sms. Daar staat dat je je betaalgegevens dient bij te werken via ‘mijnsimyo-factuur.com’.
Let op: Neem je zelf contact op met Simyo om iets te wijzigen? Dan kan het bedrijf naar aanleiding van je verzoek wél om aanvullende persoonsgegevens vragen.
Heb je een Simyo-sms ontvangen van een 06-nummer?
Goed om te weten is dat Simyo geen 06-nummers gebruikt. Ook laat het bedrijf weten: “Simyo gebruikt 1210, 1266 en 1330 als shortcodes om berichten te sturen. Je ziet dan 'Simyo' als afzender staan.” Wees je ervan bewust dat oplichters nummers kunnen spoofen. Het lijkt dan, net als in bovenstaande sms, dat het bericht door Simyo is verstuurd. Phishing via sms wordt ook wel smishing genoemd.
Toch gegevens ingevuld?
Neem direct contact op met Simyo als je op de link hebt geklikt en gegevens hebt ingevuld. Verander ook direct je wachtwoorden en activeer waar mogelijk tweefactorauthenticatie.