Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Eneco waarschuwt klanten voor datalek: 'Wijzig uw wachtwoord, mogelijk zijn persoonlijke gegevens ingezien'

    Eneco waarschuwt klanten voor datalek: 'Wijzig uw wachtwoord, mogelijk zijn persoonlijke gegevens ingezien'

    Energieleverancier Eneco waarschuwt (oud-)klanten voor een mogelijk datalek: ze hebben geconstateerd dat cybercriminelen zich toegang tot de accounts van 1.700 klanten hebben weten te verschaffen en dat daar mogelijk persoonlijke informatie bij is buitgemaakt. Wat moet je weten?

    Eneco heeft afgelopen week een aantal onregelmatige inlogpogingen geconstateerd bij een naar eigen zeggen 'beperkt aantal' Mijn Eneco-accounts: volgens informatie op de website gaat het om de accounts van 1.700 klanten. Het is mogelijk dat daarbij persoonlijke gegevens zijn ingezien, en om die reden krijgen klanten een waarschuwing.

    Eneco omschrijft de situatie zelf overigens als volgt: 'Cybercriminelen hebben met e-mailadressen en wachtwoorden uit eerdere diefstallen bij andere websites toegang gekregen tot Mijn Eneco-accounts. Hierbij zijn er persoonsgegevens (zoals e-mailadressen en IBAN-nummers) van klanten ingezien en mogelijk gewijzigd door derden.'

    Wat moet ik weten en wat betekent dit voor mij?

    Het lijkt er vooralsnog op dat Eneco alléén klanten heeft benaderd die vorige week hebben ingelogd bij Mijn Eneco of in de Eneco-app, al is dat meer een kwestie van het zekere voor het onzekere nemen: heb je een mail gehad, dan betekent dat niet per definitie dat jouw persoonsgegevens ook echt zijn ingezien. De voornaamste vraag is dan ook of je vorige week zelf hebt ingelogd of niet.

    Klanten met accounts waarvan Eneco met zekerheid weet dat cybercriminelen ze hebben ingezien, hebben op 8 januari een mail gehad, en deze accounts zijn uit voorzorg gesloten en verwijderd. Klanten die de eerste week van januari hebben ingelogd, hebben op 11 januari een mail gehad, en deze groep moet even het één en ander nagaan om te kunnen bepalen of zij mogelijk risico lopen.

    Heb je wel zelf ingelogd in Mijn Eneco of de Eneco-app? Dat betekent dat volgens Eneco dat je account niet is ingezien door cybercriminelen en dat je gerust kunt inloggen met je eerder gekozen wachtwoord. Desondanks krijgen klanten het advies om het wachtwoord voor de zekerheid tóch te wijzigen.

    Heb je vorige week daarentegen niet zelf ingelogd in Mijn Eneco of de Eneco-app? Dan kan het zijn dat de aanvallers óók toegang tot jouw account hebben gehad. In dat geval verwijst Eneco je naar de volgende pagina voor aanvullende informatie en de te nemen vervolgstappen. Ook raadt Eneco klanten aan om alert te blijven op verdachte e-mails en pogingen tot phishing.

    Datalek is gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens

    Eneco heeft het lek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens en laat verder weten aanvullende maatregelen te nemen om de kans op herhaling te voorkomen. Ook wordt de oorzaak van het incident nader onderzocht.

    Bron: Eneco

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant