De truc met sms'jes namens PostNL of DHL over het moeten voldoen van aanvullende verzendkosten is inmiddels wel bekend. In deze truc gaat het er echter net iets anders aan toe: weliswaar is het excuus ook dit keer dat er een pakketje in het distributiecentrum ligt te wachten, het uiteindelijke doel is om jou een duur - en waardeloos - abonnement in de maag te splitsen waar maandelijks tientallen euro voor in rekening wordt gebracht. Dat is weliswaar gunstiger dan een volledig leeggetrokken rekening, maar vervelend is het wel. Dit is waar je op moet letten.
Het gaat hier om een mail die al enige tijd rondgaat: de inhoud is in hoofdlijnen telkens identiek, wat iedere keer wisselt zijn de domeinnamen waar de oplichters je naar verwijzen. Dat is logisch, want de frauduleuze domeinnamen worden doorgaans vrij vlot offline gehaald omdat er vrij duidelijk sprake is van oplichting.
Opvallend is dat de bedrijfsnaam 'PostNL' zorgvuldig wordt vermeden, al blijkt uit de huisstijl op de nepsite wel degelijk dat de oplichters je willen doen geloven dat je met PostNL van doen hebt. Hieronder staat zowel de integrale tekst uit de mail als twee screenshots van de nagemaakte website.
Tekst uit de nepmail van de 'Pakketservice'
Track & Trace Post
Beste [voorletters + achternaam]
Dit is een laatste bericht voor een pakketje dat al enige tijd in ons magazijn staat. De postbezorger in uw wijk kan het pakket opnieuw bij u aanbieden. Omdat deze bezorging onder de regeling "vergeten pakketen" valt, zijn er extra kosten aan de bezorging verbonden (Schrik niet, dit bedrag is altijd lager dan €0.95).
Klik HIER om het bericht te openen.
Met vriendelijke groet,
—Renske Sjoerdsma- Pakketservice
En de schermafbeeldingen van de nagemaakte site, op basis waarvan je al vrij snel kunt concluderen dat het hier om 'PostNL' zou moeten gaan:
Wat zit hier precies achter?
De gegevens onder 'Track & Trace' zijn vooraf ingevuld en gepersonaliseerd, om die reden hebben wij in ieder geval de naam van de tipgever even verwijderd. Het maakt hier echter niets uit wat je invoert, je kunt de procedure altijd afronden.
Wat er dan gebeurt, zou op zich reden genoeg moeten zijn om je eens achter de oren te krabben. Denk je eenmaal een afspraak te hebben gemaakt, dan verwijst je browser je naar een scherm waarin staat dat je een gratis Samsung Galaxy-tablet hebt 'gewonnen' en dat je met je creditcard slechts een klein bedrag dient te betalen voor een compleet onduidelijk 'lidmaatschap' op diensten van Budgetley.com, een firma die op Cyprus gevestigd is.
Reden daarvoor is om buiten het zicht van de Nederlandse Autoriteit Financiële Markten te kunnen opereren, want de wijze van zaken doen verdient natuurlijk bepaald niet de schoonheidsprijs.
Lezen we de kleine lettertjes, dan zien we namelijk al snel hoe de vork écht in de steel zit: 'Let erop dat je lidmaatschap na 14 dagen automatisch verlengd wordt, tenzij je het zelf opzegt. Verlenging gebeurt aan het begin van elke maand en kost € 59,00 voor 30 dagen.'
Op zich zouden de alarmbellen op dit moment moeten afgaan, voor zover dat in een eerder stadium nog niet is gebeurd. Waarom zou je een 'proefabonnement' moeten afsluiten om een postpakket in ontvangst te mogen nemen?
Vermoedelijk mikken de oplichters erop dat je het aanbod van een gratis Samsung Galaxy-tablet dermate aantrekkelijk vindt dat je snel je gegevens invoert. En dan zit je voor je het weet al snel vast aan een duur en waardeloos abonnement. Daarnaast durven wij hier zonder al te veel moeite de verwachting uit te spreken dat je de beloofde tablet nooit krijgt.
Wat is dat Budgetley.com eigenlijk? Daar staat het één en ander over in de algemene voorwaarden, maar twee elementen lichten we even uit.
Over het Budgetley.com concept
Budgetley.com is een online budgetbeheer softwaresysteem ontworpen om gebruikers een beter overzicht te geven van hun financiële situatie. Budgetley.com biedt vele functies zoals gecategoriseerde transacties, tags, rapporten, terugkerende transacties, spaarvarkens en nog veel meer. Door het bijhouden van al je uitgaven krijg je een veel beter financieel overzicht en kun je bijhouden waar je geld naartoe gaat.
Persoonlijke gegevens
Uw persoonlijke gegevens worden gebruikt om:
- Uw account bij ons te beheren
- Financiële transacties te verifiëren en uit te voeren met betrekking tot betalingen die u online doet;
We kunnen informatie verkrijgen over uw online navigatie en gebruik van internet.
Nog afgezien van het feit dat je vermoedelijk helemaal niet op deze (dure) 'dienstverlening' zit te wachten, is een redelijke vervolgvraag of je dergelijke persoonlijke informatie überhaupt zou willen verstrekken aan een bedrijf dat jou met niet-bestaande pakketten financiële gegevens tracht te ontfutselen. Wij durven met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel te stellen dat het antwoord op deze vraag een volmondig 'nee!' is.