Mensen moeten niet langer betalen aan incassobureaus die consumenten op agressieve wijze benaderen voor vage diensten. De Consumentenbond krijgt veel klachten binnen over malafide incassobureaus en roept mensen op om aangifte te doen.
De Consumentenbond hekelt de werkwijze van de bedrijven en de aan hen gelieerde incassobureaus. 'Dit heeft niets meer te maken met normale verkoopmethoden, maar is volledig gericht op misleiding en angst. Dat moet direct stoppen.'
Doe aangifte
De aanhoudende stroom klachten en de ernst van de meldingen is voor de Consumentenbond aanleiding om op te roepen om aangifte te doen. 'Die bedrijfjes komen en gaan in hoog tempo en dat maakt het lastig ze aan te pakken. Ook zijn ze vaak niet voor rede vatbaar. Wat ons betreft is het dan ook tijd om uit een ander vaatje te tappen; misschien dat de strafrechtelijke weg deze boeven een halt toeroept.'
Beruchte incassobureaus
De incassobureaus waar volgens de Consumentenbond op dit moment veel klachten over binnenkomen zijn Business Collect en Direct Solutions. Beide incasseren voor diensten van bedrijven waar in het verleden al veel over is geklaagd, zoals: Shoppendoejezo, Happy Numbers, Fly Away en Hotel and Travel. Deze bedrijven houden zich niet aan wettelijke regels als het gaat om schriftelijke instemming van de klant. Of men verstrekt onvoldoende informatie over de inhoud van het aanbod, waardoor er geen betalingsverplichting is.
Andere beruchte incassobureaus zijn:
Prevent Interland (voor Bonusfly en Tripenjoy)
Versure Credit Management (Winteam, Happy Numbers en Always Happy)
Pay Care (Flyaway)
Mediation Agency (veel van de eerder genoemde diensten)
Stappenplan
Zowel de Consumentenbond als de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwen regelmatig voor malafide incassobureaus en adviseren steevast om niet te betalen. Met behulp van een stappenplan (png) kun je zelf inschatten of je met een malafide partij te maken hebt en of je wel of niet hoeft te betalen.