De naam van de Belastingdienst wordt sinds de coronacrisis véél vaker misbruikt voor oplichting dan normaal. Gaat het gemiddeld om 2.000 meldingen per week, op het hoogtepunt liep dat de afgelopen tijd op tot 10.000 tot 12.000 unieke meldingen.
Volgers van Opgelicht?! weten natuurlijk best dat de Belastingdienst nooit, maar dan ook nooit mailtjes of sms-berichten met betalingsverzoeken stuurt. Daar hebben we zonder te overdrijven al tientallen keren voor gewaarschuwd. Hoewel je zou verwachten dat mensen deze truc onderhand wel kennen, blijkt uit de cijfers een heel ander beeld: tegen het AD vertelt Henk Hendriks, directeur van DataCenter Services van de fiscus, dat ze in een maand maar liefst 40.000 unieke meldingen over pogingen tot oplichting uit naam van de Belastingdienst binnenkregen.
Ook de redactie van Opgelicht?! krijgt vrijwel dagelijks voorbeelden van valse e-mails en sms-berichten namens de 'Belastingdienst' doorgestuurd. De opzet is in verreweg de meeste gevallen hetzelfde: op dreigende toon wordt een verzonnen kenmerk genoemd en dien je binnen zeer korte termijn een bedrag van enkele honderden euro's te betalen, anders volgen er maatregelen.
In het mailtje of het smsje staat een link dat naar een betaalverzoek verwijst: het geld gaat vrijwel altijd naar katvangers die dom genoeg zijn om zich hiervoor te laten lenen. Dat geld wordt na ontvangst direct van de rekening geplukt en de echte oplichters blijven doorgaans buiten het zicht. De rekeninghouder van de rekening waar het geld naartoe gaat, heeft daarentegen echter een serieus probleem: de rekening wordt afgesloten en het wordt je wegens fraude onmogelijk gemaakt om elders een bankrekening te openen. Daar kun je jarenlang last van hebben.
Incidenteel verwijst zo'n link ook naar een nagemaakte inlogomgeving van de 'Belastingdienst'. Deze methode is gevaarlijker, omdat hier naar inloggegevens van rekeninghouders van een groot aantal banken wordt gehengeld. De schade is in het geval van een succesvolle poging vaak nog groter: je volledige bank- en spaarsaldo wordt in een handomdraai weggesluisd.
10.000 tot 12.000 meldingen per week
Hoe dan ook, het aantal meldingen stijgt explosief. Een verklaring voor deze gigantische stijging wordt gezocht in de coronacrisis, die onvermijdelijk tot gevolg heeft dat er momenteel veel meer digitaal gebeurt dan normaal.
Hendriks: 'Normaal krijgen we zo’n 2000 meldingen per week. Tijdens de coronacrisis zien we soms een piek van tussen de 10.000 en 12.000 meldingen per week. We vermoeden dat er een verband is, omdat we allemaal veel vaker online zijn'. Daarnaast speelt mee dat de inkomstenbelasting over 2019 ook in deze periode moest worden ingediend: een logisch moment waarop de Belastingdienst contact met mensen opneemt.
'Dweilen met de kraan open'
Volgens Hendriks is er sprake van een zeer zorgelijke ontwikkeling. Mensen raken grote bedragen kwijt, komen daardoor in de problemen én dergelijke fraude ondermijnt het vertrouwen dat burgers in instellingen als de Belastingdienst hebben.
Ook de snelheid waarmee valse domeinnamen uit de grond worden gestampt, is voor Hendriks reden tot zorg: 'We proberen zoveel mogelijk frauduleuze domeinnamen te blokkeren, maar het is dweilen met de kraan open'. Oplichters maken daarbij gebruik van 'typosquatting': domeinnamen die slechts minimaal afwijken worden geclaimd, zodat mensen er in een moment van onoplettendheid overheen lezen. Denk dan aan domeinnamen met Belstingdienst in plaats van Belastingdienst in de url.
Wat kun jij doen als je een valse mail of sms hebt ontvangen?
Maak een screenshot van de mail of van het sms-bericht en laat het weten aan de politie en de Belastingdienst. Ook de Fraudehelpdesk krijgt graag meldingen, onder meer om in te kunnen schatten in welke mate dergelijke berichten worden verstuurd.
Toch geld overgemaakt? Neem zo spoedig mogelijk contact op met je bank om te kijken of ze de betaling misschien nog kunnen stoppen en doe aangifte bij de politie.
Meer tips op de site van de Belastingdienst.
Bron: AD.nl / Belastingdienst