Opgelicht?!

meer NPO start

  • Agressieve telefonische verkoop

    Bekijk complete uitzending

    Het lijkt een ware plaag: agressieve verkopers aan de telefoon die je vertellen dat je de beste deal ooit maakt als je ‘ja’ zegt. Vervolgens krijg je de rekening gepresenteerd en wordt er gedreigd met deurwaarders als je niet nu betaalt. Deze agressieve verkoop- en incassomethoden wordt door veel bedrijven gebruikt, blijkt uit de meldingen die bij Opgelicht?! binnenkomen. Als we de meldingen verder onderzoeken, zien we echter een grote gelijkenis in werkwijze en stuiten we zelfs op een netwerk die de bedrijven aan elkaar linkt.

    Agressieve telefonische verkoop: dit moet je doen

    Hoe gaan ze te werk? 

    Al deze bedrijven gaan op dezelfde manier te werk. Eerst wordt je telefonisch benaderd met een aanbod voor bijvoorbeeld de huur van een huisje, een goedkope reis of korting op producten. Ze dwingen je ergens ja op te zeggen, bijvoorbeeld dat je meer informatie wilt ontvangen over de aanbieding of dat je een product een maand wil proberen. Hoewel je, zelfs als je ergens ja tegen zegt, geen officiële overeenkomst hebt gesloten, gebruiken ze dit wel voor de volgende stap: later, soms zelfs jaren later, word je gebeld door een incassobureau dat je nog een rekening open hebt staan. Als je niet nu betaalt, zullen ze een rechtszaak beginnen of een deurwaarder langs sturen en zullen de kosten voor jou als consument alleen maar hoger uitvallen. Je kunt je vaag iets herinneren van het eerste gesprek, soms laten ze je zelfs een bandje horen. Zo zetten deze incassobureaus je onder druk om toch te betalen. Echter heb je helemaal  geen vordering open staan, want er is geen sprake van een overeenkomst. Bovendien heeft een incassobureau geen bevoegdheden om een deurwaarder te sturen of beslag te leggen op je rekening.

    Voor wie moet je oppassen?

    Opgelicht?! en ook de ACM zien enorm veel namen voorbij komen in het onderzoek naar deze werkwijze. Incassobureaus die zo onrechtmatig te werk gaan zijn onder andere:

    • Co Jansen
    • Activa Finance / Activa Collectum
    • AMK Company
    • Be Clean
    • Debt Pay
    • Unic Parts
    • Akret
    • Aktar Incasso
    • Business Collect
    • Direct Solutions
    • Mediation Agency
    • Pay Care
    • Prevent Interland
    • Provision Support
    • The Research
    • Peters Incassobureau & Deurwaarder

    Zij bellen onder andere namens de volgende bedrijven:

    • Happy Numbers
    • Shop & Fly
    • Kick Off Holland
    • Premium Kiosk
    • Piccolo
    • Premium Card
    • Beyond Beauty
    • Pronea
    • Voordelig winkelen
    • Daily Offer
    • Beste Korting
    • BigMundo
    • All Great Dealz
    • Degroteprijzenpot
    • Center Wellness
    • Voordeelinkoop
    • Euro Loterij
    • Shoppendoejezo
    • Buy2fly
    • Consumenten Collective
    • Euro Lotto
    • Euromillions
    • Trip Abroad en OnlineLuck
    • Vakantiegarant
    • De Reisplanner
    • Oddie
    • Klussersteam.

    Wie zit hier nu achter?

    We hebben vooral onderzoek gedaan naar zes incassobureaus waar ACM voor waarschuwt: Co Jansen, Activa Finance / Activa Collectum, AMK Company, Be Clean, Debt Pay en Unic Parts. We koppelen alle gegevens aan elkaar en ontdekken dat al deze zes bedrijven aan elkaar gelinkt zijn. De websites zijn uit de lucht of ‘binnenkort online’ en er komen maar twee incassobureaus voor in de Kamer van Koophandel. Daarom verleggen we ons onderzoek naar de overeenkomsten in rekeningnummers waaraan betaald moet worden, telefoonnummers waarmee gebeld wordt en bestuurders van bedrijven die we wel in het register van de KvK zien. Naast Nederlandse rekeningnummers moeten gedupeerden ook geld overmaken naar rekeningnummers uit Groot Brittannië, Duitsland en Litouwen ten name van onder andere I. Aktar, Y. Yaylaci, Neset Ipek, Provision Support en Pro Global. 

    We treffen niemand aan op de bedrijfsadressen in Nederland. Een kantoor lijken deze incassobureaus niet te hebben. Maar wie belt dan naar de consumenten en waar gaat het geld dat zij betalen naartoe?

    Van Nederland naar Turkije

    We krijgen te horen dat sommige bestuurders of rekeninghouders naar Turkije zijn verhuisd. We volgen het spoor van een van de rekeninghouders. Op facebook zien we dat hij teamleider is van een callcenter, British Trans Asia, gevestigd in Konya, Turkije. Hij is bevriend met allerlei andere personen die als bestuurder of rekeninghouder in ons onderzoek naar de callcenters naar voren zijn gekomen. British Trans Asia is op zoek naar Nederlands sprekende medewerkers die in Turkije (willen gaan) wonen. Opgelicht?! belt naar het callcenter en doet zich voor als sollicitant. We krijgen de teamleider aan de lijn, die aangeeft dat het callcenter alleen maar naar Nederland belt. Als we daar gaan werken, gaan we dingen verkopen. Wat precies? Dat wil hij niet over te telefoon vertellen… Gezien het feit dat deze teamleider tevens ook rekeninghouder is van een van de rekeningen waar gedupeerden naar moeten overmaken van de incassobureaus, vermoeden wij wel te weten waar het callcenter voor belt.

    Wat gebeurt er nu?

    De ACM verzamelt meldingen van consumenten en doet onderzoek naar deze praktijken. Zij zijn gemachtigd om bijvoorbeeld boetes op te leggen aan deze bedrijven. Ook kunnen zij andere partijen inschakelen, zoals banken, de politie en het OM, om hen aan te sporen ook aan de slag te gaan met deze meldingen. Voor deze zes incassobureaus is nu een waarschuwing uitgegaan. Het netwerk is echter veel groter en daar blijft de ACM onderzoek naar doen. Vanwege het buitenlandse karakter van de handelspraktijken werkt de ACM ook samen met de Belgische en de Turkse consumententoezichthouder. Hun onderzoek heeft veel baat bij informatie van gedupeerde consumenten. Heb jij hier mee te maken gehad, meld dit dan bij hen via www.consuwijzer.nl

    Lees & kijk ook

    Reacties (*)

    Op de Opgelicht?! website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

  • Ook interessant