Politie houdt neppe Nationale Postcode Loterij-medewerkers aan: zo gingen de verdachten te werk
Fraudeurs die zich voordeden als medewerkers van de Nationale Postcode Loterij hebben in een jaar tijd ruim 180 slachtoffers gemaakt in Nederland. Het gemelde schadebedrag bedraagt inmiddels ruim 350.000 euro. Dit was hun werkwijze.
Twee 25-jarige mannen uit Hengelo zijn inmiddels aangehouden door Team Cybercrime Limburg, dat onderzoek deed naar telefonische helpdeskfraude. Tijdens dit onderzoek kwam ook de handelswijze van de oplichters aan het licht.
Zo gingen de fraudeurs te werk
De oplichters maakten gebruik van een online callcenter applicatie. Duizenden Nederlanders werden via een ingesproken bericht telefonisch benaderd door een zogenaamde Postcode Loterij-medewerker. "Er zou een prijs gewonnen zijn en om doorverbonden te worden, moest je op "1" drukken. Hierna kregen ze live de oplichter aan de lijn", meldt de politie op zijn website.
De zogenaamde prijswinnaars kregen vervolgens te horen dat er te veel geld was betaald of dat er nog belasting afgedragen moest worden. De slachtoffers kregen een link toegestuurd die niet werkte. Op dat moment bood de oplichter 'hulp' aan en overtuigde de slachtoffers om software als AnyDesk te installeren.
Zo kreeg de oplichter toegang tot hun computers en bankrekeningen. Vervolgens werden rekeningen gemanipuleerd, door de spaarrekening tijdelijk de naam van de loterij te geven. Slachtoffers dachten daardoor écht geld terug te moeten storten, terwijl dit rechtstreeks naar een rekening van de fraudeurs ging.
Publiek-Private Samenwerking
De Nationale Postcode Loterij heeft aangifte gedaan van oplichting vanwege het misbruiken van hun naam. Zij benadrukken aan de politie dat winnaars prijzengeld altijd direct op hun rekening ontvangen. "Dat is hetzelfde rekeningnummer als waarmee ze voor hun lot betaald hebben." De politie meldt: "Al geruime tijd zijn er geen nieuwe meldingen meer binnengekomen over de betreffende handelswijze."
Trap niet in telefonische oplichting
De politie geeft de volgende adviezen om helpdeskfraude te voorkomen:
- Vertrouw op je onderbuikgevoel.
- Laat je niet onder druk zetten en laat je niet misleiden door een gecreëerd gevoel van urgentie.
- Vertrouw je het niet en kom je er niet uit? Hang op en bel zelf met de klantenservice van de betreffende loterij.
- Installeer nooit programma’s, zoals bijvoorbeeld Anydesk, in opdracht van een beller.
Ben je slachtoffer geworden van telefonische oplichting? Neem dan contact op met de politie en doe online aangifte of een melding. Dit kan ook via 0900-8844.
