Fraude uit naam van de Grote Clubactie: Oplichters vragen via QR-codes om creditcardgegevens
Sinds 20 september is de Grote Clubactie weer van start. Door het verkopen van loten helpt de organisatie duizenden verenigingen in Nederland aan extra inkomsten. De Fraudehelpdesk waarschuwt voor misbruik door oplichters.
Tijdens de Grote Clubactie halen leden van sport-, cultuur- en hobbyverenigingen geld op met het verkopen van loterijloten. Met het opgehaalde geldbedrag worden bijvoorbeeld nieuwe materialen aangeschaft, jubilea gevierd en activiteiten georganiseerd. Ook oplichters is het niet ontgaan dat er geld mee te halen valt, dus spelen zij ook in op deze actie.
Je wordt opgelicht waar je bij staat
"Melders kregen een kind aan de deur dat loten verkocht. Om te betalen, moesten de melders een QR-code scannen. Deze QR-code leidde naar een valse Clubactie-website", meldt de Fraudehelpdesk. Je denkt dus bij te dragen aan een goed doel, maar ondertussen gaat je geld naar oplichters.
Op die nepsite moesten melders hun creditcardgegevens en mailadres invoeren in de hoop mee te doen aan de actie. Alleen in plaats van een Clubactie-lot te ontvangen, hadden zij zichzelf zonder medeweten aangemeld voor een (ongewenst) abonnement.
Voorkom oplichting: Let op wat je scant
Het scannen van een QR-code voor de Grote Clubactie is niet ongebruikelijk, maar voorkom dat je zonder nadenken een code scant. Een woordvoerder van de Grote Clubactie laat weten: "Gebruik geen gratis QR-code scanapps, maar scan de code met de camera van je telefoon. Er kunnen namelijk (malafide) adverteerders onder die gratis apps zitten. Als je dan op de link klikt, dan ga je naar een foutieve pagina waar om je creditcardgegevens wordt vraagt."
En belangrijk om te weten: De Grote Clubactie vraagt nooit om creditcardgegevens, vul deze dus ook niet in.
Het zekere voor het onzekere
Wil je zeker weten dat je op een betrouwbare pagina terechtkomt? Koop jouw Clubactie-lot dan rechtstreeks via de website van de Grote Clubactie. "Daar kun je een lot kopen door met iDEAL een betaling te doen of een eenmalige machtiging te geven." En heb je toch een QR-code gescand en gegevens ingevuld, maar vertrouw je het niet helemaal? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk voor persoonlijk advies.
