PostNL heeft een nieuwe maatregel bedacht om phishingaanvallen aan te pakken, meldt NU.nl. De simpele oplossing? Een zelfbedachte ‘anti-phishingcode’.
Als klant van het postbedrijf kun je zelf een code bedenken en instellen via jouw PostNL-account. Die code kan volgens het bedrijf van alles zijn, meldt NU.nl. Denk aan de naam van je huisdier, je lievelingseten, een korte zin of spreuk of een leuke herinnering. “Wat telt is dat je ‘m gemakkelijk onthoudt en herkent”, zegt PostNL.
Als je eenmaal de anti-phishingcode hebt ingesteld, dan komt deze bovenaan elke legitieme mail van PostNL te staan. “Zo weet je honderd procent zeker dat een mail écht van PostNL is”, laat het postbedrijf weten. Ontvang je dus een mail van PostNL waarin deze code ontbreekt? Dan kun je ervan uitgaan dat dit phishing is.
Het eenvoudige aan de anti-phishingcode is dat je deze maar één keer hoeft in te stellen. Wat je ook maar één keer hoeft in te stellen zijn jouw voorkeuren in de gratis Opgelicht?!-app (iOS en Android). Zo blijf je eenvoudig via pushberichten op de hoogte van actuele phishingpogingen.