Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • RDW-systeem zo lek als een mandje

    RDW-systeem zo lek als een mandje

    Onderzoek van Opgelicht?! toont aan dat de RDW fraude met kilometerstanden faciliteert. We nemen zelf de proef op de som en kopen een auto in Duitsland met bijna tweehonderdduizend kilometer op de teller.

    Nadat deze auto illegaal met ruim honderdduizend kilometer is teruggedraaid, rijdt de auto vervolgens het keuringsstation binnen. Om een ingevoerde auto op kenteken te krijgen, is enkel een heel oppervlakkige keuring nodig. Dit komt feitelijk neer op het controleren van de kleur, het chassisnummer en wat de tellerstand is op moment van keuren. Uit de verborgen camerabeelden blijkt dat zelfs wanneer je aantoonbaar fraudeert je enkele dagen later de kentekenplaten met bijbehorend kentekenbewijs hebt. De door de RDW afgelezen, maar niet kloppende kilometerstand wordt opgenomen als beginstand in de Nationale Auto Pas.

    Duitse APK geldig

    De door Opgelicht?! in Duitsland gekochte auto heeft bij aankoop nog een geldige Duitse APK. Deze periodieke keuring wordt in Nederland erkend en mag je als zodanig overnemen. Het bijbehorende Duitse APK-rapport wordt gedocumenteerd door de RDW, met in dit geval zwart op wit de veel hogere kilometerstand. Ondanks het opzichtig frauderen is je kentekenregistratie geen seconde in gevaar.

    Maatregelen aangekondigd

    De RDW heeft naar aanleiding van de verborgen camerabeelden maatregelen aangekondigd. Maar de rijksdienst staat vooralsnog met de rug tegen de muur. Het Europese hof heeft in 2005 bepaald dat de RDW enkel mag controleren of het aangeboden voertuig inderdaad het aangeboden voertuig is, meer niet. De tellerfraudeurs worden hierdoor al een decennium lang in de kaart gespeeld.

    RDW erkent probleem

    Aangezien de landen om ons heen weinig tot geen kilometerstanden registreren en de RDW zelf is teruggefloten door het Europese Hof, speelt de rijksdienst nu onbedoeld de terugdraaiers in de kaart. In de uitzending van dinsdag 13 januari erkent de RDW het probleem. Als het om Nederlandse voertuigen gaat die binnen Nederland blijven is het systeem vrijwel sluitend. Maar de grens staat wagenwijd open voor kilometerfraude. Als andere Europese landen geen maatregelen nemen en niet overgaan tot het registreren van kilometerstanden is het voor Nederland niet op te lossen. Opgelicht?! reist dan ook af naar Brussel om de resultaten van het onderzoek voor te leggen aan Europarlementariër Wim van de Camp van de Europese Volkspartij. De doelstelling is om het vanaf 2018 beter geregeld te hebben. Namelijk dat elk land zelf hun kilometerregistraties op orde heeft. En dat deze registraties door de landen onderling erkend en daarmee overgenomen kunnen worden.

    Terugdraaien bij wet verboden

    Sinds 1 januari 2014 is het terugdraaien van de kilometerstand bij wet verboden. De strafmaat is een jaar cel. Tot op heden zijn er geen straffen bekend. De RDW laat weten dat de eerste uitspraken tegen tellerfraudeurs in 2015 vallen te verwachten. Ondertussen wordt naar schatting nog steeds tussen de 30 en 50% van de ingevoerde auto’s teruggedraaid. In 2014 zijn ruim honderdduizend voertuigen ingevoerd.

    Dalfsen auto's

    Het onderzoek van Opgelicht?! is een vervolg op een eerdere uitzending eind 2014 over Dalfsen Auto’s. Deze door de RDW erkende garage verkocht aan de lopende band auto’s waarvan de kilometerstand illegaal is teruggedraaid. De Vereniging Aanpak Tellerfraude heeft zich naar aanleiding van deze uitzending opgeworpen namens tientallen gedupeerden aangifte te doen tegen deze garage.

    Opgelicht?! vanavond om 21.25 uur op NPO1

  • Ook interessant