De politie heeft in een onderzoek naar phishing twee verdachten aangehouden. De personen in kwestie deden zich voor als medewerkers van ING en probeerden via phishingmails en telefoontjes bankgegevens van mensen afhandig te maken.
Bij de ING waren 22 meldingen gedaan van phishing, waarna de bank besloot aangifte te doen. Op basis hiervan startte de politie een onderzoek. Dit onderzoek heeft donderdagavond geleid tot de aanhoudingen van twee mannen van 24 en 26 jaar, beiden afkomstig uit Amsterdam.
'ING-medewerker' vraagt om gegevens
De oplichters gingen te werk door mensen een phishingmailtje sturen, dat afkomstig leek van de ING-bank. Hierin stond mensen hun bankpas moesten vervangen, maar dat dit vanwege het coronavirus niet bij een bankfiliaal kon. In de mail stond een link die leidde naar een nagemaakte website, waar men alle gegevens kon invoeren.
Als op de nepsite enkele gegevens in waren gevuld, werden de slachtoffers vervolgens telefonisch benaderd door de oplichters. Ze deden zich dan voor als een medewerker van de ING, om via deze weg te proberen inlognamen en wachtwoorden in handen te krijgen.
De politie schat in dat de verdachten meer dan tweehonderd slachtoffers door heel Nederland hebben gemaakt. In één geval is er meer dan € 20.000 buitgemaakt.
De twee Amsterdammers zitten vast en worden op maandag 11 mei voorgeleid aan de rechter-commissaris.
Banken vragen nooit om gegevens
De politie stelt op haar website dat banken klanten nooit aan de telefoon, per sms, in e-mails, whatsapp-berichten of op social media om inloggegevens, pincodes of andere bankgegevens vragen. Op de websites van banken staan diverse adviezen om oplichting of fraude te voorkomen, ook ten tijde van corona.
Indien u slachtoffer bent van fraude of diefstal kunt u dit het beste direct melden bij uw bank om eventuele verdere schade te voorkomen. De politie benadrukt om ook altijd aangifte te doen als u de dupe wordt dit soort oplichtingspraktijken.
Bron: Politie.nl