Het Openbaar Ministerie (OM) en de opsporingsdienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) doen onderzoek naar het hacken van rijtijd- en snelheidsmeters in vrachtwagens. In België loopt ook een onderzoek.
De ILT heeft de afgelopen weken tientallen vrachtwagens geïnspecteerd op de aanwezigheid van gemanipuleerde soft- en hardware. Bij het hacken van een tachograaf zou de tijdsregistratie geheel uitgeschakeld kunnen worden.
Een tachograaf registreert de rijtijd en rijsnelheid van voertuigen. In Nederland zijn de afgelopen weken vier verdachten gehoord. Het gaat om twee verdachten uit Noord-Holland en Zeeland die de gehackte rijtijdsmeters zouden installeren. De twee verdachten uit Zeeland zouden de gehackte tachografen hebben afgenomen.
Tachograaf ter controle regelgeving
Vrachtwagens hebben tachografen ingebouwd zodat gecontroleerd kan worden of chauffeurs van transportbedrijven zich aan de regels houden. Door regels met betrekking tot rij- en rusttijden te omzeilen, proberen chauffeurs of transportbedrijven op een oneerlijke manier de concurrentie voorbij te streven. Dit veroorzaakt gevaarlijke verkeersituaties door oververmoeide chauffeurs die langer dan 4,5 uur doorrijden zonder pauze te nemen.
Al jaren fraude met tachograaf
De manipulatie van tachografen om de regels omtrent rij- en rusttijden te omzeilen, is niet nieuw. De ILT merkt al een aantal jaren fraude rond de meters op. De toezichthouder meldde in februari al moeite te hebben met het controleren van deze steeds geavanceerdere vorm van fraude.
Bron: Nu.nl