Mensen die veel online shoppen, zien voortaan bij een groot deel van die aankopen direct de winkelnaam in hun bank-app. Een samenwerking tussen Rabobank en betalingsverwerker Mollie maakt dat mogelijk, maken de twee bedrijven bekend. Dat schrijft het AD.
Voorheen zagen consumenten na onlinebetalingen met iDeal alleen betalingsverwerkers staan in hun app. Omdat die partijen niet bij iedereen bekend zijn, is het vaak onduidelijk waarvoor een bedrag is afgeschreven. Een duidelijke winkelnaam moet daar verandering in brengen. Het zien van zo'n naam als 'Stichting Mollie Payments' of 'Adyen' zorgde namelijk nogal eens voor onduidelijkheid. Veel Nederlanders vroegen zich door de onbegrijpelijke namen af of er ten onrechte geld van hun rekening is afgeboekt.
Rabobank liet de winkelnamen al zien bij transacties die door de bank zelf werden verwerkt. Door de achterliggende technologie beschikbaar te stellen aan Mollie, dat een veel groter marktaandeel heeft, is vanaf nu bij iDeal-betalingen aan meer dan de helft van alle webshops de winkelnaam te zien. Dat gebeurt ook bij betalingen via andere banken dan Rabobank.
Mollie verwerkt de betalingen van circa 50 procent van alle Nederlandse webshops.
'Wij zijn hier erg blij mee, dit is al lang een irritatiepunt voor veel Nederlanders, waar de Consumentenbond in onze ogen terecht aandacht voor vroeg', zegt Nico Strauss, hoofd online shopping en eBusiness bij Rabobank. 'Mooi dat dat we Mollie Payments konden helpen dit te regelen.' Eerder dit jaar slaagde Rabobank er al in om de winkelnamen te tonen voor online aankopen die zijn gedaan bij webwinkels die gebruik maken van Rabo's eigen online betaalservice. Dat zijn er echter niet zoveel en werd door de bank vooral gezien als 'mooie eerste stap'.
De bank is in gesprek met meerdere andere grote betaalverwerkers zoals Adyen. 'We hopen dat alle betaalverwerkers uiteindelijk de naam van de webshop zullen tonen.'
Kopen in een webwinkel; waar moet ik op letten?
De Consumentenbond laat in een reactie weten content te zijn. 'Uit alle reacties op ons meldpunt bleek vorig jaar nog eens duidelijk dat veel Nederlanders de huidige onduidelijkheid vervelend vinden', zegt woordvoerder Joyce Donat. Tot nu toe stelden betaalverwerkers echter dat het tonen van de webwinkelnaam technisch niet mogelijk was. 'Nu laat Rabo zien dat het wel degelijk kan.' Wat de belangenclub betreft, blijft het niet bij Mollie Payments. 'Dit is een mooie eerste stap, we hopen dat de andere betaalverwerkers volgen.' Mensen die veel online shoppen, zien voortaan bij een groot deel van die aankopen direct de winkelnaam in hun bank-app.
Bron: AD, ANP