Klanten van datingsites die nepprofielen tegenkomen worden opgeroepen om dit te melden. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil via consumentenloket ConsuWijzer graag informatie verzamelen, zodat tegen foute sites kan worden opgetreden.
Het gaat bijvoorbeeld om datingsites waar de consument betaalt per verstuurd bericht. Achter de profielen kunnen dan ook betaalde medewerkers zitten die proberen gebruikers zo lang mogelijk aan de praat te houden via de chat. Daardoor betalen ze steeds opnieuw geld. Soms duurt dit weken of maanden, terwijl het niet tot een echte ontmoeting komt.
Onlangs bleek uit berichtgeving van de NOS en de Fraudehelpdesk dat veel datingsites nepprofielen bevatten. ACM is ook op zoek naar (ex-)medewerkers van dit soort foute datingsites die een boekje open willen doen. Melden kan ook anoniem.
Consumenten wordt daarbij aangeraden om niet zomaar in zee te gaan met iedere datingsite. 'Check eerst met wat voor bedrijf u te maken hebt', luidt het advies van de toezichthouder.
Bron: ANP
Foto: iStockphoto.com