Gegevens van mogelijk een half miljard gasten van de hotels die zijn aangesloten bij hoteluitbater Marriott International zijn op straat beland. Het gaat volgens een overzicht van persbureau Bloomberg om het op een na grootste lek van persoonsgegevens ooit.
Het gaat om gegevens in de periode vanaf 2014 in een reserveringsdatabase van Marriott-dochterbedrijf Starwood. Hoeveel Nederlandse gasten zijn getroffen is nog niet duidelijk. Van ongeveer 327 miljoen gasten omvatte de informatie combinaties van bijvoorbeeld namen, geboortedata, telefoonnummers, e-mailadressen en paspoortnummers. In een deel van de gevallen gaat het ook om creditcardinformatie.
Begin september ontdekt
Begin september ontdekte Marriott dat gegevens in de Amerikaanse Starwood-reserveringsdatabase al jaren toegankelijk waren. Een deel van de gegevens was door een externe partij versleuteld en gekopieerd, en stond op het punt te worden verwijderd.
Marriott heeft meerdere hotels in Nederland, maar alleen de hotels die onder de paraplu Starwood vallen zijn getroffen. Dat geldt in ieder geval voor het Sheraton-hotel bij Schiphol en voor het W Hotel in Amsterdam. Uit een interne brief aan personeel van het W Hotel, die het ANP heeft ingezien, blijkt dat betrokken gasten per e-mail worden geïnformeerd over het lek. Het Starwood-systeem wordt daar deze maand uitgefaseerd.
Speciale website
Marriott heeft een speciale website opgetuigd voor vragen van bezoekers, ook uit Nederland. Gedupeerde gasten kunnen zich een jaar gratis inschrijven op een dienst die bijhoudt of hun gelekte gegevens op verdachte plekken opduiken. Daarnaast heeft Mariott toezichthouders en justitie op de hoogte gebracht.