De criminelen maken van een gestolen auto een exacte kopie van een andere wagen. De oplichters gaan professioneel te werk. Zij zoeken bij de gestolen auto een vergelijkbaar voertuig dat bij een garagebedrijf te koop staat en maken hiermee een proefrit. Ze stelen de onderhoudsboekjes of maken ze na.
In het gestolen exemplaar zetten de criminelen het chassisnummer en de kilometerstand van die andere auto, vervalsen het kentekenbewijs en dupliceren de kentekenplaten.
De 'kloon' bieden zij, nadat de garage de originele auto heeft verkocht, voor een goede prijs aan op internet.
Herkennen
De kopers hebben niets door. Een 'nagemaakte' auto is niet als zodanig te herkennen. Maar de oplichting komt altijd aan het licht, vaak nadat de eigenaar van de originele auto motorrijtuigenbelasting krijgt teruggestort.
De oplichter is dan al gevlogen. Mensen die een gekloonde auto kopen, zijn in de meeste gevallen hun geld en de auto kwijt.
Soms moeten zij dubbel betalen, omdat de verzekeraars het geld dat zij aan de eigenaar van de gestolen wagen hebben uitgekeerd, terugeisen.
Parkeerplaatsen
De meeste overdrachten vonden plaats op parkeerplaatsen langs de snelweg, bij supermarkten of fastfoodketens en nooit bij iemand thuis.
''Een neutrale ontmoetingsplaats als een afgelegen parkeerterrein is niet de meest logische plaats om een transactie met een voertuig te laten plaatsvinden'', antwoordde Ernst Hirsch Ballin in 2008 op Kamervragen.
''Koop bij een erkend bedrijf of een die is aangesloten bij brancheorganisatie Bovag. Dan geniet de consument bescherming'', gaf Blauw aan.
Postkantoor
Hij adviseert kopers altijd samen met de verkoper naar het postkantoor te gaan. Ook raadt hij aan zoveel mogelijk informatie over de auto te verzamelen.
Aan het einde van het jaar steken partijen als het LIV, politie, verzekeraars en Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) de koppen bij elkaar om tot maatregelen te komen.
''Eerder dit jaar is een organisatie die zich met klonen bezighield, aangehouden. Hierna is het aantal iets teruggezakt'', aldus Blauw. In 2007 werden de eerste gevallen bekend.
Het ging toen om vijftig wagens. Het gaat vaak om jonge modellen en Duitse merken als Opel en Mercedes.
Bron: ANP