Binnenkort kunnen ING-klanten in de app controleren of ze daadwerkelijk met een ING-medewerker spreken. Dit kan met de nieuwe functie ‘Check het Gesprek’.
Stel dat je wordt gebeld door iemand die beweert een ING-medewerker te zijn en diegene vertelt dat er iets mis is met je geld of betaalpas. Dan wil je als klant eerst zeker weten dat je met een echte bankmedewerker spreekt, voordat je gevoelige informatie doorgeeft.
Met de functie ‘Check het Gesprek’ kunnen ING-klanten binnenkort controleren of een beller echt of nep is. De functie wordt vanaf 16 april uitgerold in de app.
Zo werkt ‘Check het Gesprek’
Onderaan het inlogscherm van de ING-app komt de knop ‘Belt ING? Check het Gesprek’. Wanneer je als klant wordt gebeld door iemand die beweert een ING-medewerker te zijn, kun je tijdens het telefoongesprek op deze knop drukken. In het volgende scherm vul je je eigen telefoonnummer in.
In het belsysteem van ING wordt vervolgens direct gecontroleerd of iemand vanuit ING naar je nummer belt. Het antwoord verschijnt direct op je scherm. Bekijk hier een video van hoe de ‘Check het Gesprek’-tool werkt.
Bankhelpdeskfraude zorgt voor veel schade
Bankhelpdeskfraude komt veel voor en de financiële en emotionele schade kan enorm zijn, laat Adine Wempe, directeur Fraude bij ING Nederland weten op hun website. “Criminelen weten helaas regelmatig onze klanten via babbeltrucs ervan te overtuigen dat hun geld niet veilig is. Zij kunnen zich daarbij voordoen als ING-medewerker en halen onze klanten over om geld over te maken of hun pas af te geven.”
Vorige maand maakte de Nederlandse Vereniging van Banken bekend dat de schade door bankhelpdeskfraude afneemt, meldt NU.nl. Toch ging het vorig jaar nog altijd om een schadebedrag van 28 miljoen euro.
Om het aantal slachtoffers te beperken zal ING de ervaringen met ‘Check het Gesprek’ delen met andere Nederlandse banken.