ING komt volgend jaar met de ING Scanner. Het apparaatje is een alternatief voor klanten die geen smartphone of tablet hebben om de mobiele app van de bank te gebruiken. Hiermee zet het financiële concern weer een volgende stap richting het einde van de voor miljoenen Nederlanders bekende TAN-code.
Met dit nieuwe apparaatje kunnen ING-klanten straks hun betaalopdrachten bevestigen. Bij internetbankieren kan een klant dan een bepaalde kleurencode op het scherm scannen en vervolgens een cijfercode intypen, zoals bij de Rabobank al langer gebruikelijk is voor transacties.
Dertig jaar TAN-code
Na ruim dertig jaar is het einde van de TAN-code per sms of van een papieren lijst nabij. Sinds begin 2017 is het bij ING al mogelijk om opdrachten via de app te bevestigen. ING heeft naar eigen zeggen 3,9 miljoen particuliere en zakelijke klanten die voor hun bankzaken gebruik maken van de app. Dit aantal zal de komende jaren alleen maar toenemen.
Eerste gebruikers
Klanten die nog werken met een papieren lijst met TAN-codes om hun betalingen te bevestigen, kunnen de ING Scanner als eerste aanvragen. Daarna volgen mensen die nu TAN-codes per sms toegestuurd krijgen. De bank belooft zijn circa 1 miljoen digitale klanten die nog niet op de app overgestapt zijn, een bericht te sturen zodra ze het apparaatje kunnen aanvragen. Tot die tijd gebruiken zij nog een TAN-code.
Phishingmails
Opgelicht?! waarschuwt regelmatig voor phishingmails, zogenaamd van ING, waarin een alternatief voor TAN-codes wordt aangeboden. De bank zegt op de website: 'Onthoud dat wij je nooit vragen om in te loggen op Mijn ING (internetbankieren) via een sms of e-mail.' Download de app van Opgelicht?! om op de hoogte te blijven van de nieuwste alerts.