Medio mei is communicatiebedrijf AddCom getroffen door een grootschalige cyberaanval. Dit bedrijf levert aan zo’n zestig overheids- en commerciële instellingen, waaronder woningcorporaties, waterschappen, regionale belastinginners, ABN AMRO, Essent, Vattenfall en Eneco.
Het Amersfoortse bedrijf AddComm levert digitale diensten aan deze instellingen betreffende de klantcommunicatie. Cybercriminelen hebben een deel van de data weten te bemachtigen en hadden het specifiek gemunt op klantdata. Vattenfall laat weten dat er geen klantgegevens van Vattenfall bemachtigd zijn bij het datalek. Ook PNO Media zegt dat hun pensioendeelnemers zich geen zorgen hoeven te maken, meldt NOS.
AddComm betaalt cybercriminelen op schade te beperken
Om de schade te reduceren heeft AddComm de hackers betaald. Het bedrijf heeft de hackers gevraagd om de gestolen data te verwijderen. “Het privacy belang van onze klanten en hun data weegt zwaar. Zwaarder dan het principe om ons niet te laten afpersen door de cybercriminelen. Daarom zijn er onder begeleiding van externe cyber security experts afspraken gemaakt met de cybercriminelen over het niet-publiceren en verwijderen van buitgemaakte klantdata,” deelt AddCom op hun website.
Getroffen klanten worden op de hoogste gesteld
Ook Eneco waarschuwt op hun website voor de datalek. Zij geven aan nog niet zeker te weten welke gegevens zijn bemachtigd: “Zodra dit duidelijk is, informeren wij betrokken klanten direct”, laat Eneco weten Ook de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is geïnformeerd over het lek. “Wij betreuren dat er door deze hack klantgegevens zijn gelekt en wij onderhouden nauw contact met AddComm rondom de situatie.”
Klanten worden door AddCom per mail op de hoogte gebracht van de meest recente ontwikkelingen. Ook heeft de woordvoerder van AddComm aangegeven de komende tijd flink te moeten investeren ter preventie van toekomstige cyberaanvallen.