Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Fraudeurs mogelijk op de loer voor klanten van ABN AMRO

    Fraudeurs mogelijk op de loer voor klanten van ABN AMRO

    Gisteren werd bekend gemaakt dat ABN AMRO door De Nederlandsche Bank verplicht wordt om al zijn particuliere klanten in Nederland door te lichten. Het vermoeden bestaat dat oplichters dit nieuws de komende tijd aangrijpen om zich specifiek op klanten van ABN AMRO te storten.

    De bank heeft een voorziening van 114 miljoen euro genomen om aan deze verplichting te kunnen voldoen. Omdat de kwestie door DNB zelf werd aangekaart bij ABN AMRO houdt topman Kees van Dijkhuizen er daarnaast rekening mee dat het financiële concern ook nog een boete kan krijgen. Verdere details kan hij echter nog niet geven, omdat momenteel nog niet duidelijk is of die extra boete daadwerkelijk wordt opgelegd. ABN AMRO maakte gisteren de cijfers van het tweede kwartaal van 2019 bekend, en hoewel de bank iets meer winst boekte, waren ze met een koersdaling van 3,8 procent de grootste daler. De dreiging van een boete heeft daar ongetwijfeld aan bijgedragen.

    De maatregel vloeit voort uit het feit dat banken strenger moeten letten op witwassen sinds ING vorig jaar een recordboete opgelegd kreeg in het zogenaamde witwasschandaal. Van Dijkhuizen licht toe: 'We moeten bijvoorbeeld beter weten wat mensen precies doen met hun rekening. Doen ze alleen normale transacties of bijvoorbeeld ook commerciële transacties?'

    Meeste klanten merken niets van doorlichten

    Een woordvoerder van ABN AMRO legt uit dat de meeste particuliere klanten van ABN AMRO er niets van merken dat de bank hen gaat doorlichten in de strijd tegen witwassen, want dit proces gebeurt veelal automatisch. Maar een deel van de ongeveer vij miljoen particuliere klanten kan mogelijk rekenen op vragen van het financiële concern. Dit is bijvoorbeeld van toepassing als de bank het idee heeft dat een rekening mogelijk oneigenlijk wordt gebruikt. Mocht de bank er bij het doorlichten achter komen dat een particuliere rekening voor grote zakelijke transacties is gebruikt? Ook dan wil de bank van de betreffende klant graag extra uitleg.

    Bij zakelijk gebruik heeft een rekening een ander risicoprofiel voor de bank. Een en ander zou er toe kunnen leiden dat ABN AMRO tot de conclusie komt dat betreffende klanten beter een zakelijke rekening kunnen nemen. Ook zouden de banden met bepaalde klanten verbroken kunnen worden, bijvoorbeeld als de bank wil dat ze van soort rekening veranderen en ze daar niet in mee willen gaan.

    De Nederlandse banken zijn al langer bezig met het verbeteren van hun antiwitwasbeleid. Dit gaat gepaard met het napluizen van klanten en geldstromen. Bij onder meer ABN AMRO en ING zijn de afdelingen die zich hiermee bezighouden, al flink uitgebreid. Bij ABN AMRO zijn er meer dan duizend mensen mee bezig, bij ING zelfs meer dan drieduizend.

    Klanten ABN AMRO mogelijk interessant doelwit voor fraudeurs

    Betaalvereniging Nederland meldt dat de kans groot is dat cybercriminelen zich de komende tijd gaan richten op klanten van ABN AMRO nu de bank zijn klantenbestand opnieuw moet controleren, aldus De Telegraaf. 'Elk nieuwtje van banken of de aankondiging van nieuwe bankdiensten leidt tot nieuwe mailtjes of telefoontjes waarin naar privégegevens wordt gevist', benadrukt woordvoerder Berend Jan Beugel van de vereniging. Het nieuws lijkt een prima gelegenheid om nietsvermoedende klanten van de bank erin te luizen. De alarmbellen moeten volgens Beugel afgaan als er gevraagd wordt om pincodes of het opsturen van een betaalpas of kopie van het paspoort: 'Een bankmedewerker zal hier nooit om vragen.'

    Bron: ANP MediaWatch / Telegraaf

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

    Reacties (0)

    Op de Opgelicht?! website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

  • Ook interessant