De Fraudehelpdesk heeft aangifte gedaan tegen Fantasie Reizen uit Utrecht. Tientallen klanten van deze organisatie zijn het slachtoffer geworden van oplichting: ze hebben geld overgemaakt voor een reis, maar horen sindsdien niets meer. De telefoon wordt niet opgenomen, e-mail wordt niet beantwoord en naar hun vakantie kunnen ze fluiten.
Bij de Fraudehelpdesk hebben zich zo'n 80 slachtoffers gemeld die in totaal voor ongeveer 80.000 euro het schip in zijn gegaan. Uit de reacties op een speciale Facebookpagina en verscheidene reissites is af te leiden dat er veel meer slachtoffers zijn. Het gaat om zowel Nederlanders als Belgen.
Groupon-voucher
Fantasie Reizen bood tot voor kort reizen aan naar Turkije, Egypte en Bulgarije. De vakanties konden onder meer gekocht worden via de ‘koopjeswebsite’ Groupon. Dit bedrijf biedt gedupeerden een 'gepaste oplossing'.
Ruim twee weken geleden werd bekend dat Fantasie Reizen niet langer aangesloten is bij het garantiefonds GGTO. Het reisbureau staat pas sinds 19 december 2012 geregistreerd bij de Kamer van Koophandel.
Consumentenzaak
De Fraudehelpdesk zet de meldingen afkomstig uit Nederland door naar Consuwijzer. Belgische slachtoffers worden geadviseerd om hun klacht neer te leggen bij het Europees Consumenten Centrum (ECC), aangezien het dan gaat om een consumentenklacht met een grensoverschrijdend karakter.
Bron: www.fraudehelpdesk.nl