Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • De Consumentenbond start een claimprocedure tegen Booking.com wegens nepkortingen en hoge prijzen

    De Consumentenbond start een claimprocedure tegen Booking.com wegens nepkortingen en hoge prijzen

    De Consumentenbond en Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) starten 
    een claimprocedure tegen Booking.com vanwege kunstmatig hoge hotelprijzen. Ze willen onder meer dat het platform stopt met het misleiden van consumenten. Gedupeerden melden zich massaal aan voor de claim.

     

    Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat Booking.com sinds januari 2013 concurrentieregels en consumentenrecht schendt. “Via illegale afspraken en gedragingen zorgt Booking.com ervoor dat hotels geen lagere prijzen en betere voorwaarden kunnen aanbieden. Verschillende Europese toezichthouders hebben ook al vastgesteld dat Booking.com onrechtmatig handelt”, meldt Bert Heikens, voorzitter CCC. 

    Misleidende acties 

    In 2024 toonde de Consumentenbond al aan dat Booking.com zich schuldig maakt aan misleiding. “Het platform gebruikt bijvoorbeeld nepkortingen, onvolledige prijzen en verzonnen schaarste”, meldt Sandra Molenaar, de directeur van de Consumentenbond. Daarmee beïnvloedt het boekingsplatform de keuzes die consumenten maken. “En dat is niet toegestaan volgens Nederlandse en Europese regels.”

    Claims door gedupeerden

    Alle consumenten die vanaf 1 januari 2013 minimaal één keer een hotelkamer hebben geboekt via Booking.com, hebben schade geleden en kunnen zich aanmelden voor de claim, meldt de Consumentenbond. Dit geldt ook voor consumenten die hebben geboekt via de website van het hotel zelf of via andere hotelboekingswebsites, zoals Agoda en Expedia. 

    In totaal gaat het voor alle Nederlanders samen om honderden miljoenen euro’s aan schade. De schade per consument is afhankelijk van het aantal boekingen, de kamerprijzen en bestemmingen en kan uiteenlopen van tientallen tot enkele honderden euro’s per consument. 

    Reactie van Booking.com

    In een reactie op de claim meldt Booking.com aan de Opgelicht?!-redactie: "We hebben ons altijd ingezet om reizigers de best mogelijke prijzen en een transparante boekingservaring te bieden en verwerpen alle beweringen die het tegendeel suggereren. Momenteel zijn we de inhoud van deze claim aan het beoordelen en zullen daarop reageren. Hoewel prijspariteitsclausules inmiddels in heel Europa zijn verwijderd, zijn we van mening dat deze clausules consumenten hebben geholpen om overal toegang te krijgen tot scherpe prijzen."

    Zo kun je je schade claimen

    Op de website van de Consumentenbond kun je je schade claimen. Dit is op basis van ‘no cure no pay’. Bij succes dragen consumenten maximaal 25 procent af van het voor hen behaalde resultaat. 

    Lees ook

  • Ook interessant