Hotelpas.com heeft ‘klanten’ een mail gestuurd waarin vermeld wordt dat ze hun abonnement niet tijdig hebben opgezegd en aan een verlenging vastzitten. De consumentenbond heeft in korte tijd honderden klachten hierover ontvangen en ook bij Opgelicht? zijn tientallen klachten hierover binnengekomen.
In de betreffende e-mail schrijft Hotelpas dat de ontvanger meer dan een jaar geleden een hotelpas of hotelkaart heeft gekocht. Omdat ze geen opzegging hebben ontvangen, is het ‘abonnement’ omgezet in een lidmaatschap voor onbepaalde tijd. Dit kost € 299,- per jaar. Consumenten kunnen dit per maand opzetten, maar worden verzocht minstens één maand lidmaatschap te betalen à €24,92. Het bedrijf meldt dat bij latere betaling het verschuldigde bedrag kan oplopen.
In 2013 haalde het bedrijf hetzelfde trucje uit. De Consumentenbond adviseerde toen om niet te betalen voor de onterechte verlenging. Ook nu geldt dit advies. Op de vouchers die consumenten van Hotelpas.com ontvangen, staat nergens dat het abonnement gaat.
De Consumentenbond schrijft:
“Hotelpas verwijst in hun mail naar de Algemene Voorwaarden, maar dergelijke cruciale informatie mag daar niet verstopt worden. Ook is het niet nodig om een maandbedrag te betalen bij opzegging. Bovendien vindt de Consumentenbond dat er sprake is van overtreding van de regelgeving op het gebied van vakantieproducten, waardoor de overeenkomst nietig is.”
Bron: Consumentenbond.nl / Fraudehelpdesk.nl
Foto: Shutterstock