Bedrijven die zich eerder niet aan de regels hielden en daarvoor zijn aangesproken of beboet door toezichthouder ACM, krijgen vrijdag nogmaals bezoek van diezelfde instantie. De Autoriteit Consument & Markt wil er zeker van zijn dat ze zich aan gemaakte afspraken houden.
'Een afspraak met de toezichthouder is niet vrijblijvend', luidt het motto van de zogeheten nacontroledag. Ruim veertig bedrijven worden nogmaals onder de loep genomen. Het gaat om ondernemingen waarover de waakhond via het loket ConsuWijzer klachten ontving en waar verbeteringen inmiddels zijn doorgevoerd.
Als voorbeeld noemt de ACM onder meer sportscholen die vaag bleven over de werkelijke kosten van een abonnement. Maar ook bedrijven die vervolgzendingen van cosmetica- en gezondheidsproducten verstuurden en niet duidelijk waren over de voorwaarden. Ook aanbieders van dag- en weekbladen en bedrijven die afvalbakken van huishoudens reinigen, kunnen uitzien naar een bezoek van de toezichthouder.
Na afloop van de actie krijgen alle bedrijven die zijn gecontroleerd een bericht van de ACM. Bedrijven die zijn teruggevallen in hun oude foute gedrag krijgen een (voorwaardelijke) boete.
Bron: ANP
Foto: Shutterstock