Het aantal oplichtingsmails is explosief gestegen. In de eerste vijf maanden van dit jaar kreeg de Fraudehelpdesk al 266.000 meldingen over oplichtingsmails binnen.
Dit schrijft de Stentor. In heel 2015 kwamen er 'maar' 122.764 meldingen binnen bij de Fraudehelpdesk, het landelijke meldpunt voor internetfraude. Verontrustend is vooral dat de e-mails steeds professioneler worden en daardoor niet meer van echt zijn te onderscheiden. Mensen trappen er eerder in met vaak grote gevolgen, zoals hoge rekeningen voor diensten die niet zijn gewenst en niet geleverd.
Wat de explosieve stijging heeft veroorzaakt, is niet zeker. Volgens een woordvoerster van de Fraudehelpdesk weten mensen vermoedelijk de Fraudehelpdesk beter te vinden. Waarschijnlijk is dit het gevolg van de campagne van begin dit jaar, waarin mensen worden opgeroepen valse e-mails door te sturen. Verder zijn er volgens haar gewoon heel veel valse mails in omloop.
Echt nieuwe vormen van phishing of oplichting heeft de fraudedesk niet gezien. Het gaat meestal in een golfbeweging. Dan weer worden er nep-berichten uit naam van het justitieel incassobureau (CJIB) gestuurd, dan weer uit naam van banken.
Relatief nieuw zijn wel nepmails waarin gemeld wordt dat mensen betrokken zijn geweest bij een aanrijding en daarna zijn weggereden. 'Sommige mails bevatten links naar een Facebookpagina (die vaak al is verwijderd) of de mail heeft een bijlage. Hierin zouden foto's van de schade moeten zitten. De Fraudehelpdesk raadt u aan deze bijlage niet te openen, want er kan kwaadaardige software (malware) op uw pc worden geïnstalleerd.'
Bron: ANP
Foto: Shutterstock