Calatus, editie Enigma

usiena

Calatus, editie Enigma

Bericht door usiena » 04-04-2013 08:26

Afgelopen weekend ontving ik een puzzelblad, genaamd Enigma met daarbij een gepeperde rekening van € 71,68. In de begeleidende brief bedankt men mij voor het vertrouwen en dat mij het proefexemplaar goed is bevallen.

Uiteraard is mij helemaal niets bekend van een proefexemplaar want, wanneer ik deze zou hebben ontvangen had ik dat meteen stop gezet. Uit alle verhalen over dit bedrijf is het mij wel duidelijk geworden dat mensen door dit bedrijf al sedert 2008 worden opgelicht op dezelfde wijze.

Mensen worden gebeld door een rateljuffrouw op een callcentre met de vraag of ze misschien een gratis puzzelblad willen ontvangen. Och, een gratis puzzelblad is wel eens een keer leuk en de mevrouw vertelt dat je na het ontvangen van het puzzelblad meteen kunt opzeggen als je het niet wil. Prima toch? 9 van de 10 mensen zijn na tien minuten het ratelgesprek én het puzzelblad alweer vergeten. Het gratis exemplaar komt dus niet.

Wel krijg je binnen twee weken hét blad maar niet een proefexemplaar, nee hét blad met bijbehorend factuur van ruim € 70,00 (via automatische incasso mag ook). Na het lezen van alle verhalen op het Internet over dit bedrijf is wel gebleken dat veel mensen contact opnemen met het betreffende bedrijf Calatus (mevrouw Leontien van der Kooi) en geven aan dat ze geen gratis blad hebben gekregen en het niet willen ontvangen. Al snel worden deze mensen gedreigd met een deurwaarder als ze het factuurbedrag niet betalen. Veel mensen met een panische angst voor deurwaarders zullen dan al snel het betreffende bedrag overmaken.

Inmiddels heb ik een brief opgesteld aan deze mevrouw (die vanuit huis haar activiteiten heeft) waarin ik haar mee deel geen belang te hebben bij dit WAARDELOZE puzzelblad en aangeef een juridische procedure wegens oplichting op te starten.

Het factuurnummer op 'mijn' factuur is 00188647, dat zijn waarschijnlijk het aantal facturen dat zij de deur heeft uitgedaan. Als dat het aantal facturen van 2013 zijn beklaag ik de 188.646 andere mensen die dezelfde factuur hebben ontvangen. Wanneer al die mensen na dreigementen van deze dame en haar deurwaarders betalen gaat dit toch al snel om een bedrag van € 8.623.191,28.

Usiena

MarcelvR

Re: Calatus, editie Enigma

Bericht door MarcelvR » 01-05-2013 22:46

Hoi Usiena!

Mijn vrouw is onlangs hetzelfde overkomen. We zijn inmiddels toe aan onze tweede mail richting de klantenservice. Aangezien jij al iets eerder tegen dit probleem aanliep vroeg ik me af of je wellicht al enig succes hebt geboekt in je strijd tegen deze smeerlappen.

Groeten,

Marcel

melaniedreef

Bericht door melaniedreef » 26-06-2013 17:36

Een aantal weken geleden werd ik gebeld. Op dat moment had ik geen tijd, dus belde ze de volgende dag terug. Mijn moeder nam op en er werd haar verteld dat ik, haar dochter, mee had gedaan aan een enquete en dat ze mij nu een gratis puzzelboek toe wilde zenden. Ook nu hadden we haast dus kapte mijn moeder het gesprek af en weer belde zij een aantal dagen later terug. Ik nam niet op, maar ze zette door en belde me de dagen daarna nog een aantal keren. Opnieuw kreeg ik het verhaal dat ik mee had gedaan aan een enquete en dat zij mij via deze enquete een gratis puzzelboek wilde toesturen.
Om van hen af te zijn en een gratis puzzelboek altijd leuk is ben ik hier toen mee ingestemd. Het gesprek werd zelfs dubbel gevoerd en de 2e keer zogenaamd opgenomen: Ik zat nergens aan vast en kreeg gewoon een gratis puzzelboek.
Na dit telefoongesprek heb ik nooit meer gedacht aan dit belletje.
Echter, vorige week, kreeg ik ineens een puzzelboek met daarbij een factuur van 71,68. Of ik deze even voor 1-07 wilde overmaken, omdat zij hadden vernomen dat het gratis proefexemplaar mij zo goed bevallen was. Proefexemplaar? Die had ik nooit ontvangen.
Ik heb het nummer gebeld die op deze factuur stond en mijn verhaal gedaan. Kregen toen te horen dat ik een mailtje gehad zou moeten hebben waarin stond dat als ik die niet binnen 2 weken zou beantwoorden, ik automatisch vast zat aan een abbonement.
Ook van dit mailtje kan ik mij niets herinneren, heb mijn spambox én al mijn verwijderde berichten teruggehaald maar ook hierin kon ik dit mailtje niet terugvinden..
Waarschijnlijk zijn zij zo slim geweest deze als spam te versturen. Weinig mensen lezen de spammail sowieso al, en bij veel mensen leegt de spam zichzelf. Zo ook bij mij.

Ik ben 18 jaar en 72 euro is voor mij extreem veel geld. Ik vind het belachelijk dat het moet kunnen dat ze je mailen en wanneer je je mail NIET leest je meteen ergens aan vast zit..

14peter

Bericht door 14peter » 26-06-2013 17:55

melaniedreef schreef:
Ik ben 18 jaar en 72 euro is voor mij extreem veel geld. Ik vind het belachelijk dat het moet kunnen dat ze je mailen en wanneer je je mail NIET leest je meteen ergens aan vast zit..
Zit je niet aan vast. Volgende tekst komt van consuwijzer;

Proefabonnementen op bladen en tijdschriften: Stilzwijgende verlenging is niet toegestaan. Volgens de wet stoppen dit soort proefabonnementen vanzelf na de afgesproken proefperiode. Opzegging is daarom niet nodig!

Jij zit dus helemaal nergens aan vast en moet je ook niet bang laten maken. Als het zo is gegaan zoals jij zegt hebben hun nergens recht op.

Lirani

Bericht door Lirani » 18-09-2013 10:32

IK heb precies hetzelfde probleem.
Ik ben inmiddels zover dat het bij deurwaarders kantoor Jansen en Jansen loopt en ze een rechterlijke procedure tegen mij gaan starten.
Dit is te gek voor woorden! Ben zo kwaad!
Wat kan ik nu nog doen?

Ook op mijn aangetkende brieven word niet gereageerd.

Lirani

Bericht door Lirani » 18-09-2013 10:43

Ik las net ergens dat ik dit telefnr kon bellen bel 06-20398908 en u bent er zo vanaf!!!
En wat tot mijn verbazing een hele vriendelijke meneer en ik krijg een bevestiging alles gaat de prullenbak in en ik ben er vanaf!!!! :D :D :D :D

Dus bel dit nr!

snoetje

Bericht door snoetje » 02-12-2013 10:47

Ik maakte hetzelfde mee; de (callcenter-)medewerkers geven absoluut geen medewerking, echter gebeld met het 06.2039.8908 nummer alswaar ik inderdaad een zeer vriendelijke Ben van Nieuwenhuis?? (achternaam was niet goed te verstaan op mijn voicemail) welke het direct in orde zou maken. ADVIES: bel 06.2039.8908

snoetje

Bericht door snoetje » 02-12-2013 10:50

Dit sportieve mailtje ontving ik na dat telefoontje van hem:

Ben van den Nieuwenhof: [email protected] / 0620398908

Geachte heer xxxxens,

Hierbij bevestig ik, dat uw abonnement op editie enigma is stopgezet en gecrediteerd.

Mocht u nog iets van ons ontvangen, dan kunt u dat vernietigen.

Met vriendelijke groet,

Ben van den Nieuwenhof

love_honda

Bericht door love_honda » 24-01-2014 02:52

@snoetje

ik wil ff wat zeggen en vragen.

ik heb het nummer opgeslagen wat je er bij hebt gezet.
Kan ik dat nummer gewoon bellen???
want ze hebben mij ook opgelicht.

ik ben 22 jaar en heb bewindvoering, en heb een lichte beperking.

Groetjes love_honda

fkbmac

Bericht door fkbmac » 07-03-2014 15:47

Ook ik ben onlangs telefonisch benaderd door deze firma.
De dame aan de telefoon was bijzonder aanhoudend, accepteerde mijn nee niet en vertelde mij dat ik nergens toe verplicht werd! Ik zou een gratis puzzelboekexemplaar toegezonden krijgen op 28 februari 2014.

Na flink aandringen van deze dame heb ik maar toegestemd in de toezending van het proefexemplaar.
Als het me niet zou bevallen of ik zou geen abonnement willen hoefde ik maar een mailtje vóór 14 maart 2014 te sturen dat ik van een abonnement af zie.

Conform de eerdere verhalen hier, heb ik inderdaad tot op de dag van vandaag 7 maart 2014 géén gratis proefexemplaar ontvangen.

Ik heb de indruk dat editieenigma erop gokt dat ik het geheel vergeten ben zodat ik aan het abonnement vast zit.
Zij kunnen dan later eenvoudig beweren dat zij toch de proefeditie hebben toegezonden en dat het mogelijk bij de post kwijt is geraakt.

In een bevestigingsmail geven ze heel netjes aan dat je op kan zeggen met de inlogcode die bij het proefexemplaar zit. Lekker handig, je krijgt geen proefexemplaar dus je krijgt ook geen inlogcode dus je kan niet opzeggen.

Vandaag 7 maart 2014 heb ik het abonnement bij editieenigma per mail opgezegd.

Ik ben me benieuwd of ze me lastig gaan vallen.

cheiden

Bericht door cheiden » 15-05-2014 14:41

Voor eenieder die hiermee te maken heeft hierbij mijn ervaring.

Ik had aangegeven in een telefoongesprek dat ik prima vond als er een puzzelboekje werd opgestuurd maar dat ik niet op een abonnement zat te wachten. Toch kreeg ik rekeningen en mails van editie enigma.
Ik ben er even verder ingedoken en dit is niet wettig.
Politie gaf me aan dat ik een aangifte voor oplichting kon doen.
Het maakt namelijk niet uit of je wel of niet iets hebt ontvangen. Of je wel of niet hebt aangegeven een abonnement te willen. Of als je wel iets hebt ontvangen en niet afgemeld hebt voor verdere exemplaren. Op geen enkele wijze hebben ze recht een abonnement af te dwingen, te verlengen of wat dan ook, zonder een schriftelijke bevestiging van jouw kant en bij voorkeur zelfs met een handtekening.
Je kunt dus 3 dingen doen.
1. Niet meer reageren (je hoeft zeker niet voor de rechtbank te komen en er zal geen deurwaarder aan de deur komen)
2. Aangifte doen
3. Eindeloos de discussie aan blijven gaan.

De laatste is voor mij een sport geworden. Mocht je ook voor de laatste variant gaan dan lijkt het me dolkomisch als iedereen dezelfde tekst naar hun zou sturen. Hieronder mijn eerste mail. De andere mails is elke keer een andere variant met dezelfde boodschap. Namelijk dat ik refereer aan eerdere mails en dat ik een bevestiging wil dat er geen sprake is van een abonnement.

Als laatste wil ik zeggen; laat je niet gek maken, schrik niet van dreigende taal. Ze hebben geen enkel recht om dit te doen. Hoe meer mensen aangifte doen, des te beter dat de politie kan gaan ingrijpen.

Ik heb van u een rekening ontvangen over een abonnement wat ik bij u zou hebben. Dit abonnement heb ik echter helemaal niet.
Ik weet, dat ik destijds met een van uw medewerkers heb gesproken.
Er werd mij verteld dat ik recht had op een gratis puzzelboek en dat er een begeleidende brief bij zou zitten om een verder abonnement eventueel af te zeggen.
Tijdens het gesprek heb ik duidelijk aangegeven niet verder vast te willen zitten aan het abonnement. U kunt om hiervan bevestiging te krijgen het bandje, van het betreffende gesprek waar ik dit ook duidelijk heb aangegeven, afluisteren.

Ik heb echter nooit iets van u ontvangen. Geen boekje geen brief, helemaal niks.
Oftewel van uwer zijde is deze overeenkomst al opgezegd voordat deze gestart is, aangezien u uw te leveren product niet geleverd heeft.
Hiervan heb ik u via mail al eens op de hoogte gebracht.

Aangezien u mij blijft bestoken met correspondentie, kan ik dit alleen zien als lastig vallen.
Dus gelieve hiermee op te houden en mij uit uw adressenlijst te halen.
Al helemaal omdat u de adressenlijst niet eens heeft gebruikt om me het in eerste instantie afgsproken puzzelboekje toe te sturen.

Zolang u er niet in slaagt om aan te tonen dat ik een abonnement heb ben ik niet gebonden aan het contract en ben ik derhalve niet verplicht om deze rekening te betalen. In dit kader vraag ik op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens de opname van dit gesprek op.

Volledigheidshalve wijs ik u er op, dat het niet toegestaan is om stilzwijgende verlengingen van proefabonnement te bedingen, behalve per individuele afspraak. Dit geldt voor zowel voor als na de invoering van de Wet Van Dam. Voor zover u algemene voorwaarden van toepassing heeft verklaart en dit een dergelijk beding bevat vernietigen wij dat beding bij deze.

Het is heel duidelijk wat dagbladen en tijdschriften betreft, daar is in de wet speciaal een uitzondering voor gemaakt. Bij een proefperiode moet het bedrijf zelf actief vragen of u daarna verder wilt gaan met een abonnement. Ik hoef dus niet zelf aan te geven dat ik het product niet wilt.

Het lijkt me duidelijk dat ik aan alle zijden het recht aan mijn kant heb.
1. Er is geen overeenkomst omdat ik in het eerste gesprek duidelijk heb aangegeven dat ik geen interesse heb in een abonnement. Dus dan is er al helemaal geen betalingsverplichting voor de levering van verdere exemplaren.
2. Er is geen overeenkomst omdat u het te leveren product niet eens geleverd heeft.
3. U heeft geen recht om stilzwijgend na een proefperiode iets te verlengen (al helemaal niet als er niks geleverd is). Als er al sprake was van een overeenkomst (die er niet was omdat er niet geleverd is) moet u actief contact opnemen om te vragen of ik verder wil gaan met een abonnement (wat er al niet is want er is geen proefexemplaar verstuurd).
4. Ik heb slechts toestemming gegeven dat ik een gratis puzzelboekje wilde ontvangen. Er is geen overeenkomst voor de levering van andere exemplaren dus ik heb geen betalingsverplichting.

Gelieve mij het mailadres van uw incassobureau te sturen, zodat ik deze mail kan doorsturen en hen op de hoogte kan brengen dat uw verzoek tot onrechtmatig handelen kan leiden en tevergeefs moeite en kosten van hun zijde voorkomen kan worden. Lijkt me wel zo netjes, dat als u niet aan de wetgeving houdt, hen daarvan op de hoogte te stellen.

mensjemensje

Bericht door mensjemensje » 15-12-2014 17:59

Ook hier een gevalletje onenigheid met Editie Enigma.
Is er niet toevallig een uitgever in de zaal? Dan is het misschien een idee om alle klachten die in de loop der jaren op internet staan te bundelen en dit als cadeautje aan te bieden aan Editie Enigma. Wel een paar sterke personen meenemen om het boekwerk te sjouwen, want het zou wel eens een heel dik boekwerk kunnen worden.
Enfin, mijn verhaal hier neerzetten, ik vrees dat ik dan in herhaling ga vallen, gezien de verhalen van mijn voorgangers.
In ieder geval ben ik gebeld op het moment dat ik een flinke dip had qua depressie en als die depressie dan ook nog eens komt omdat je (buiten je eigen schuld) in een financieel slechte situatie beland bent, dan is het niet netjes als mevrouwtje-ik-moet-vandaag-nog-heel-veel-klanten-binnenhalen-anders-haal-ik-mijn-target-niet mevrouw je toch maar compleet gaat manipuleren om toch maar over stag te gaan. Dat riekt wel heel erg naar oneerlijke handelspraktijken. Maar daar zijn ze blijkbaar bij Editie Enigma totaal niet vies van.
Ik had mevrouwtje-ik-moet-vandaag-nog-heel-veel-klanten-binnenhalen-anders-haal-ik-mijn-target-niet toch duidelijk gezegd, dat ik vanwege ziekte geen geld had voor hun aanbieding en toch geen nee accepteren. Ik vind het onbeschoft.
Nu vandaag bovenstaand telefoonnummer gebeld en kreeg de vrouw van de meneer in kwestie aan de telefoon. Zij gaf netjes aan, dat ik haar man moest hebben en dat ik hem een mail kon sturen. Dus ik heb haar man een mail gestuurd en de mailwisseling met Editie Enigma als bijlage meegestuurd. Tenminste de mailwisseling tot dusver. Daarna weer nieuwe mail naar de klantenservice gestuurd. :?
Echt, ik hoop dat ze daar helemaal knettergek worden van mijn mail.
Hoeveel mail moet je sturen, voordat ze jou gaan beschuldigen van spam? :lol:
Het is voor mij heel simpel, ik kan niet eens betalen, want ik heb het geld überhaupt niet eens, tenzij jullie vinden, dat ik moet betalen en dan 2 weken niet eten... :roll:

mensjemensje

Bericht door mensjemensje » 16-12-2014 00:40

Vandaag uitgeprobeerd en het telefoonnummer en emailadres werken nog steeds. Abonnement is stopgezet.
Blijkbaar wordt het toch te heet onder de voeten van meneer de directeur als hij op zijn 06 nummer gebeld wordt.
Ik heb hem zelf niet gesproken, maar kreeg zijn vrouw aan de lijn...
Die zei, dat ik moest mailen en dat heb ik dus gedaan.
Dus iedereen die nog ongewenst aan een abo vastzit: Ben van den Nieuwenhof mailen en/of bellen!!!
(zorg als je belt er wel voor dat je een bevestiging per mail krijgt!)
Hopelijk wordt hij op den duur zo gek van het persoonlijk ontvangen van de klachten, dat de oneerlijke handelspraktijken stoppen...
Ik ben iig opgelucht, dat ik van het gezeik af ben...
En de eerstvolgende callcentermedewerker die ongevraagd iets aan mij probeert te verkopen zonder?
Ik vrees dat die een heel bot antwoord van mij gaat krijgen :mrgreen: ....
Dus ik raad ze aan om vooral niet te bellen :lol:

Orthocus

Bericht door Orthocus » 09-04-2015 18:51

Ik heb dezelfde ervaring met dit bedrijf opgedaan als vorige schrijvers. Maar ook heb ik het telefoonnummer van de eerder genoemde meneer gebeld en mijn bericht ingesproken. Hij belde mij na een paar dagen terug met de mededeling dat hij het gebeurde betreurde, dat dit niet de bedoeling was en hij verzekerde mij dat het abonnement werd geannuleerd. Vriendelijke man.
Qverigens had ik intussen wel, in overleg met mijn rechtsbijstandsverzekering, een aangetekende brief met daarin mijn klacht gestuurd, met verzoek binnen een termijn van 14 dagen te reageren. Of dit de doorslag heeft gegeven kon ik zo niet vaststellen ;-).

berttt

Bericht door berttt » 26-08-2015 15:54

Mijn dochter van 19jr. is gebeld door iemand van puzzelmagazine editie Enigma. Het gesprek is opgenomen. Ze zou een gratis puzzelboekje krijgen. Vervolgens is het boekje wel gekomen met een rekening van euro 71,68. Daarna diverse mailtjes gestuurd dat dit niet de bedoeling is en dat ze geen abonnement wil. Calatus komt nu met diverse aanmaningen met extra administratie kosten en dreigt met incasso. Even googlen op de naam Calatus / Enigma en het is duidelijk dat dit oplichting is. Maar hoe komen we van die vervelende brieven / mailtjes af. Maar vooral kan je voorkomen dat ze verder slachtoffers maken met deze oplichting. Ze hebben het opgenomen gesprek al gemaild. Inderdaad zei mijn dochter dat ze een gratis exemplaar van het puzzelboekje wilde en dat ze binnen 14 dagen bedenktijd had. Na die tijd heeft ze mij ingeschakeld. Calatus / Enigma houdt vol dat de opzegging te laat was en dat ze recht hebben op die 71,68 euro, inmiddels verhoogd met diverse kosten.
Ik zal de eerder genoemde heer Ben van den Nieuwenhof: [email protected] / 0620398908 benaderen.

Plaats reactie