LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oplichting door Chinees bedrijf

Gesloten
Decapod

Oplichting door Chinees bedrijf

Bericht door Decapod »

Korte tijd geleden was ik op zoek naar 12 nieuwe halfgeleiders die alleen nog tweede hands of uit oude voorraden beschikbaar kunnen zijn.
Na het plaatsen van een oproep op een aanbiedingssite kreeg ik van een aantal aanbieders uit China offertes binnen.

De 12 halfgeleiders zijn beschikbaar en nieuw. De aangeboden prijs lag in het te verwachten raam (niet te duur en niet te goedkoop)

Na ontvangst van de proforma invoice werd het gevraagde bedrag via PayPal betaald ( koper bescherming)
Kort daarop kwam de aanbieder met de kreet dat er meer geld nodig was omdat de transportkosten anders waren dan geraamd. (2 betalingen maken de koper bescherming ongedaan)

De onderdelen werden met DHL verzonden (track / trace) waarbij slechts 4 van de 12 halfgeleiders waren geleverd en niet zoals overeengekomen nieuw

Omdat een directe oplossing met de leverancier niet mogelijk bleek koper bescherming ingeroepen op grond van "Geleverde goederen wijken belangrijk af van het bestelde"

Alle spelregels van PayPal gevolgd zelfs aangifte gedaan etc.

Payal onderzocht de zaak en stelde mij in het gelijk. Gevolgd door het verzoek om de geleverde onderdelen aan de verkoper te retourneren.

Aan dit verzoek gevolg gegeven met een debacle als eind resultaat.
Na het verzenden van de onderdelen blijken deze te verdwijnen en daarmee niet te worden afgenomen.

PayPal constateert dat de goederen niet afgeleverd zijn en sluit het dossier met de opmerking om weer direct contact op te nemen met de leverancier.

Aangezien het bedrag slechts een paar honderd euro betreft ga ik er verder niet achteraan.

De uiteindelijke les is dat de klant bescherming van PayPal faalt indien de leverancier de goederen niet retour ontvangt
Een voorwaarde die door de kwaad willende leverancier eenvoudig gerealiseerd kan worden zeker in China

Mocht iemand meer willen weten. Het complete dossier is beschikbaar.

Decapod

Gesloten