Naam/rekeningnummer-controle

Praat hier mee over onderwerpen uit de uitzending
Gesloten
Moderator
Site Admin

Controle naam / rekeningnummer

Bericht door Moderator » 03-02-2016 12:03

Controleert jouw bank of naam en rekeningnummer met elkaar overeenkomen, wanneer je een overschrijving doet? Onze collega's van Radar legden deze vraag voor aan de leden van het Testpanel. In de uitzending van Opgelicht?! van 2 februari 2016 werden de resultaten van dit onderzoek besproken.

Meer lezen: http://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/detail/10145/

Praat hieronder mee.

DrowningDutchman

Re: Naam/rekeningnummer-controle

Bericht door DrowningDutchman » 20-09-2016 23:41

Leuk allemaal je eigen verantwoordelijkheid aschuiven op de bank. Mensen mogen zelf ook wel een beetje logisch nadenken. Je maakt zelf geld over en dan verwacht je het gewoon terug? Tuurlijk lekker makkelijk hoor, als ze het gelijk opnemen waar is moet het dan vandaan komen. Kijk gewoon uit met wat je doet en denk logisch na.

Moderator
Site Admin

Bericht door Moderator » 21-09-2016 11:26

Banken verzuimen naam/rekeningnummer-controle en daar maken fraudeurs volop misbruik van. Opgelicht?! strijdt voor verandering! Wat vind jij hiervan?

Lees meer in het dossier: http://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/item/7925/ en steun onze petitie: http://opgelicht.avrotros.nl/petitie

dendeze

Bericht door dendeze » 21-09-2016 21:19

Brave drowning dutchman, als ik geld overschrijf en ik zet er de naam bij en het rekeningnummer, en de bank stort dat inderdaad op die rekening, maar inplaats van de naam Zoetemelk die ik heb ingevuld wordt het gestort op de rekening van Jan Janssens, die wel dat rekeningnummer heeft maar dus niet de juiste naam, dat vind jij correct?
Kom nou, dat slaat toch nergens op.
Als ik stort op een rekeningnummer en de naam klopt niet dan is dat de fout van de bank dat zo'n betaling doorgaat.
En dan heb ik het nog niet over de vele gestolen facturen, die gepikt worden en terug bij de schuldenaar terechtkomen met een ander rekeningnummer op, vind je dat ook normaal?
Ik denk dat jij bij de bank werkt, de rest van de mensen zijn maar gewoon hardwerkende mensen die hun zuurverdiende centen zien verdwijnen, en van de banken niet eens de echte naam van de rekeninghouder kunnen krijgen.

Edmo

Bericht door Edmo » 22-09-2016 17:57

Controle naam / rekeningnummer moet anno 2016 geen probleem zijn. Echter wordt het risico bij de klant gelegd die het geld overmaakt.
Mocht na betaling bekend worden dat de tenaamstelling, welke was ingevuld niet overeen kwam met de rekeninghoud(st)er en de bank heeft toch de betaling doorgezet dan hebben de banken een probleem.

Een oplichter blijkt te werken onder een fictieve naam en je maakt geld over. Als het geld eenmaal op de rekening staat wordt het gelijk gepind. De koper ontvangt niks en doet vervolgens aangifte. De aangifte gaat ook naar de bank van de rekeninghoud(st)er waar het geld naar toe is overgemaakt. Bij meerdere meldingen wordt de rekening geblokkeerd maar dan is de rekening (nagenoeg) al leeg.
De banken zitten niet te wachten om voor deze schade op te draaien dus zeg je dat het erg moeilijk en duur is.

Karen Wauben

Bericht door Karen Wauben » 22-09-2016 21:23

Op 28 juni heeft n medewerker van de ING mij geholpen bij het overmaken van een buitenlandse transactie.
Waarbij ze vergeten is de Swift code vd RCB bank op Curaçao te vermelden.
Hierdoor heeft de persoon in kwestie nooit haar geld ontvangen.

En zegt de ING nu na heel lang wachten via Email tegen mij dat ze wachtten op antwoord van de bank.
Maar de bank op Curacao heeft mij persoonlijk verteld dat zolang er geen code bij staat het NOOIT EN TE NIMMER
bij hun aankomt en ws op een verschillenrekening staat vd ING bank !!!!
Het voorbeeld is simpel; als ik een brief naar iemand per post verzend MOET er een adres bijstaan ZO NIET gaat het
retour naar de afzender!!!!

Dus waarom wacht ik nu na 3 maanden dan nog op mijn geld????
Het gaat over 575 Euro, vd bank peanuts ,maar voor mij en de persoon waar het geld van is dus zeer zeker niet.

Wie oh wie kan mij helpen helaas heb ik geen rechts bijstand verzekering nooit gedacht dit nodig te hebben bij een
bank waar ik al 35 jr klant ben en bovendien moet een bedrijf de fouten van zijn personeel corrigeren lijkt mij??

Hoopvol wacht ik op antwoord Karen Wauben

SvD

Bericht door SvD » 09-11-2016 16:15

Deze melding gedaan op: 14-01-2015 Misschien dat banken er nu toe verplicht worden!!!

Opgelicht door ene Armin, deze bood een Motorola Moto G aan.....Ter controle eerst nagegaan of deze bekend was bij "Marktplaats" en "Mijn Politie" maar kreeg op beide een vinkje, dus niet bekend als oplichter. Omdat hij uit Bergen NH. zou komen, nagegaan of er een Armin in Bergen zou wonen, maar dit bleek een schoenhersteller te zijn. Op de vraag of hij dit was kreeg ik een mooi mailtje van zijn z.g. zaak. ( Deze Armin heeft er niets mee te maken overigens )
Deze Armin geprobeerd te bellen, maar helaas......Hij geeft zich namelijk uit met verschillende namen, maar met dezelfde banknummer : NL24INGB0656668636. Namen zoals: Sander, Talma, Anita, Francien, Kaasschap, Koopman noten, enz. enz. Zodra Marktplaats een vermoeden heeft gaat hij geblokkeerd worden en is inmiddels al een keer gelukt. Intussen aangifte gedaan bij de Politie en aan de ING bank gevraagd of deze dit nummer willen blokkeren of bevriezen, maar daar krijg je geen antwoordt op. Niet belangrijk voor een bank die wil alleen maar geld zien en waar het vandaan komt is niet belangrijk! Op de rekening meerdere malen € 0.10 gestort met verschillende namen zoals: Oplichter, Bedrieger, Neet enz. maar deze gaan er gewoon doorheen, dus naam/ nummer worden niet nagekeken.
Nu maar hopen dat banken daartoe verplicht gaan worden......Als oplichters zo makkelijk hun gang kunnen gaan, komt er nooit een einde aan. Even een nieuwe rekening openen en weer rijk worden door oplichten.
Zo moeilijk is het blijkbaar niet!!!

jannie1973

Bericht door jannie1973 » 20-02-2017 13:14

beste mensen
ik ben opgelicht door iemand wou macup komen die ik zocht
en die persoon had dat te koop ik kreeg ook een mobiel nummer
en ik vroeg om het adres waar ik het opkon halen
valse adres
ik dacht dat ik dat kon vertrouwen maar jammer genoeg ben ik er in getrap
toen zy ik kunt u het ook opsturen ja dat kon wel
paardagen later check ik de rekening na
toen kwam ik er achter dat ik ben opgelicht
Dus mensen pas op jammer dat wy als goede mensen de dupe hiervan moeten worden
deze personen gebruiken meerdere namen Dylano opmarktplaats
nl22ingb0686672615 larissa versteeg dit is haar rekening nummer
hoop dat we hier met elkaar iets tegen kunnen doen het is voor niemand leuk om zo opgelicht te worden
ging by my om een bedrag van 28,00 euro
zag op de forum dat er nog iemand opgelicht is met deze rekening nummer

Fam.vdBroek

Bericht door Fam.vdBroek » 03-04-2017 15:08

IN DE WERELD VAN ABN AMRO KUN JE WEL MEER DAN 10 PARTNERS HEBBEN !!!
In ieder geval in de tenaamstelling van je rekening!

In de tenaamstelling van NL32ABNAMRO0526323051 moet deze bank toch minstens 13 andere partners van S.T. LOET (soms S.T. LOEN) als e/o rekeninghouder voorbij hebben zien komen de afgelopen week !!

Is de IBAN/naam-check nu dan echt een feit? Volgens de uitzending van Opgelicht afgelopen februari wel, en er werd toegezegd deze in te voeren in het tweede kwartaal 2017, als eerst door Rabobank (de ontwikkelaar van het systeem). Nu is het voor mij (en vele anderen!) sowieso te laat, de schade werd eind maart geleden. En het 2e kwartaal is nog jong, bij mijn eigen Rabo account kan ik vooralsnog geen spoor ontdekken van de gecombineerde toetsing. Wellicht 30 juni?

Ruim een jaar na dit onderwerp blijkt nog steeds dat internetoplichters (waarschijnlijk zelfs op het moment dat ik dit schrijf, zie hiervoor op het andere forum inzake oplichting bij handelsites mijn medegedupeerden van rekeninghouder NL32ABNA0526323051) over de rug van velen bergen met geld binnenharken middels fraude op marktplaats.

Fraude die NOOIT zou zijn gebeurd als die IBAN/naam-controle reeds was ingevoerd, want het zijn geen open valkuilen of 'te mooi om waar te zijn'-advertenties waar we met zijn allen zijn ingestonken, neen, integendeel: deze dader(s) wist exact op keurige wijze te communiceren, een (vals) gevoel van vertrouwen te scheppen en was (waren) ook al ruim 6 jaar actief met het account. Deze 'keurigheid' wordt echter direct nadat de betaling is ontvangen ingeruild voor totale radiostilte.

De dader (en zijn/haar handlangers?) begaf/begeeft zich in veel gevallen in PLAYMOBIL- en LEGOLAND, (maar ook op andere gebieden van marktplaats!) en weet zo menig jong kind zwaar teleur te stellen, door het gekochte nooit te leveren, en financieel zijn we dus met z'n allen de klos. Na een stroom van aangiften via 'mijnpolitie' en meldingen is het account bij MP verwijderd, maar je weet nooit hoeveel van dergelijke 'legitieme' accounts de oplichter tot zijn/haar beschikking heeft. (De oudere accounts worden zelf blijkbaar ook verhandeld, al zal dat niet via MP geschieden, en katvangers zijn in mijn optiek net zo schuldig door het faciliteren van deze vorm van criminaliteit!).

Wat doen de banken op dit moment, in aanloop naar de toetsing? Nog niet veel!
Het contacteren van alle betrokken banken (van gedupeerden o.a. RABO en ING, en terzake van Dhr/Mw Oplichter de ABN AMRO) leert dat er 'notitie wordt gemaakt', 'geen informatie kan worden verstrekt' (op grond waarvan je de juiste persoon in rechte zou kunnen betrekken), en overal de nadruk ligt op het advies om vooral aangifte te doen.
NB: volgens Rabo kan wel informatie worden vrijgegeven als je zelf een fout maakt in naam of nummer en zo je geld wil terugvragen. Dus bij 'eigen dommigheid' kun je uiteindelijk een vordering wegens onverschuldigde betaling indienen bij de ontvanger (dan krijg je het adres!) en bij opzet door die ander mag je niet weten bij wie je een vordering uit onrechtmatige daad/verzoek tot ontbinding met terugbetalingsverplichting kunt indienen, omdat het om fraude gaat en dat moet dan via justitie.
NB 2: Er is nog steeds een civiele vordering die ik nu dus niet kan indienen, want bij elke andere koop kan ik wel om ontbinding verzoeken als de wederpartij in verzuim is, zodat die verplicht wordt om terug te betalen (wat je wel weer voor de rechter zult moeten brengen, maar bundeling van vorderingen en een rechtsbijstandsverzekering is toch ook een optie?) en nu dus niet omdat de bank bepaalt dat je enkel een strafvordering kunt 'najagen'......

Nu maar hopen dat voornoemde 'polygamist' door spoedige invoering van de extra toets door de banken een halt kan worden toegeroepen en dat hij/zij gewoon gaat werken om aan zijn 'alimentatieverplichtingen' te gaan voldoen.... En in geval van een passende gevangenisstraf wil ik hem/haar nog wel even uitstel van betaling verlenen.... Ik ben de beroerdste niet.

Unknown1

Bericht door Unknown1 » 30-12-2017 18:56

Jammer genoeg ben ik opgelicht met je eigen bank controle. Het is via Marktplaats gegaan en ook al aangiften gedaan. Jammer genoeg was dit al te laat omdat gegevens bij politie later pas melding maakt als er genoeg meldingen zijn. Politie zou beter koppeling tussen banken kunnen maken indicatie balk zoals stoplicht kunnen maken voordat je overmaakt dat je kan zien of er misschien melding zijn binnengekomen en dat geld veilig is om over te maken. Want nu bij mij is het te laat geweest. Nu heeft er een persoon gameboy micro verkocht via marktplaats en zou voor 5 uur verzenden met tracking code nooit verstuurd ondertussen meerdere keren opnieuw verkocht en nieuwe accounts gemaakt om meerdere mensen op te lichten. Het gaat om Michael Berlips en Kaylee Brouwer uit Weesp wonend op [Adres verwijderd door moderator] Weesp met mobiel nummer 0620403466. Het begon via account van Brouwer en later via Berlips account zelf. Bankrekening was NL62ABNA0510586007. Deze personen zijn hard bezig en jammer genoeg niet te vertrouwen. Ik snap niet dat banken hier niks mee doen en de politie. Het systeem kan koppeling maken tussen banken en stukje veiligheid bieden. Al zal er melding binnenkomen zou kleur oranje kunnen melden voor en koper dat het niet helemaal zuiver is. Als verkoper zou je altijd willen dat er niet een melding bij je staat dus een kleine iets zou meerdere problemen voor kopers en overboekingen kunnen oplossen.

Jtave

Bericht door Jtave » 14-01-2018 23:43

Heb zelf 4 kaarten voor cas gekocht, echter onze kinderen wilde ook allemaal mee maar helaas niet aan kaarten kunnen komen. Via ticketswap een oproep geplaatst en toen werd ik door deze persoon via mijn Facebook account benaderd. Na wat heen en weer geshat de kaartjes van hem overgenomen maar helaas blijkt deze persoon een grote oplichter. Direct mijn bank gebeld en gemeld dat zijn opgegeven ING nr en naam niet correct kunnen zijn omdat het een grote oplichter is, ING ook melding gedaan maar ze konden niets voor me doen. Aangifte bij de politie gedaan en nu machteloos afwachten waar mijn €220 blijft! Foetsie

NL93 INGB 0754 7537 94
Michel van de Weerd
Laatst gewijzigd door Jtave op 14-01-2018 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Jtave

Bericht door Jtave » 14-01-2018 23:53

NL93 INGB 0754 7537 94
Michel van de Weerd
Naam en nummer niet correct

Heb zelf 4 kaarten voor cas gekocht, echter onze kinderen wilde ook allemaal mee maar helaas niet aan kaarten kunnen komen. Via ticketswap een oproep geplaatst en toen werd ik door deze persoon via mijn Facebook account benaderd. Na wat heen en weer geshat de kaartjes van hem overgenomen maar helaas blijkt deze persoon een grote oplichter. Direct mijn bank gebeld en gemeld dat zijn opgegeven ING nr en naam niet correct kunnen zijn omdat het een grote oplichter is, ING ook melding gedaan maar ze konden niets voor me doen. Aangifte bij de politie gedaan en nu machteloos afwachten waar mijn €220 blijft! Foetsie

Gesloten