NL27SNSB0925949159 R ewijk

Plaats reactie
Heiner

Bericht door Heiner »

Zowel de naam als de advertenties komen mij bekend voor.

Nu is dit bankrek nummer ook vindbaar in google

willempy

Re: NL27SNSB0925949159 R ewijk

Bericht door willempy »

Let op: deze persoon is nog steeds actief onder deze naam en rekening, afgelopen maandag 7 juni 2021 opgelicht voor meer dan 200 euro via Marktplaats. Ik zou een product van hem overnemen en na het geld overmaken in de morgen liet Marktplaats in de middag weten dat dit een frauduleze verkoper zou kunnen zijn.

Dus Marktplaats doet wel analyses maar zo te zien niet in het weekend en in de avond/nacht uren. Dus in het weekend en in de ochtend is Marktplaats een ideale plek voor dit soort oplichters, kleinere bedragen en vaak ook met accounts die betrouwbaar lijken, in mijn geval was het J.W. uit Yerseke en volgens Marktplaats al 8 jaar actief.

Ik wil opmerken dat deze persoon een rekening nummer heeft bij SNS bank en na wat nazoek werk bekend is op het internet met meerdere soortgelijke fraudezaken via Marktplaats. Via dit bankrek nr zijn alle gegevens te herleiden van deze persoon en dit was een logische actie van Marktplaats en van de politie. Natuurlijk aangifte gedaan en alle gegevens die ik via mijn eigen netwerk heb kunnen verzamelen over deze persoon met de politie gedeeld.

Per saldo komt een oplichter hier wel makkelijk mee weg:
- een gebruiker die er op vertrouwd dat het platform Marktplaats relatief veilig is om te handelen (ik dus)
- Marktplaats die zich volstrekt niet verantwoordelijk voelt van wat er gebeurt op het platform
- mijn eigen bank die een transactie niet kan terugdraaien
- een ontvangende bank die niks kan doen als de politie niks doet
- Politie die niks doet omdat de bedragen te klein zijn, kassa dus.

Voor iedere lezer, let dus op met Marktplaats, mijn ervaring is dat het de laatste half jaar steeds erger wordt. De Consumentenbond heeft een aantal aanbevelingen gedaan aan Marktplaats:

“ Wat wil de Consumentenbond?
Marktplaats profileert zich als advertentiesite. Adverteren moet zo laagdrempelig mogelijk zijn, maar dat is het dus ook voor kwaadwillenden. Het rapportagesysteem lijkt behoorlijk goed te werken, maar de extra diensten die de kans op oplichting minimaliseren, laten de meeste gebruikers links liggen. Het is technisch ingewikkeld, mensen vinden het te duur en het is op vrijwillige basis. Daardoor kunnen handige oplichters nog steeds hun slag slaan.
Wij vinden dat er meer gedaan kan worden om kopers en verkopers te beschermen tegen dit soort fraude. Wij willen dat Marktplaats:
• Identificatie verplicht stelt voor kopers en verkopers.
• Controle gaat invoeren op advertenties die geplaatst worden tussen 12 uur ’s nachts en 8 uur ’s ochtends.
• Diensten zoals ‘Betalen via iDeal’ gratis maakt.”

Als laatste zijn er zijn moderne technieken zoals artificial intelligence (AI) om dit soort situaties te voorkomen, dus Marktplaats, neem je verantwoordelijkheid! En voor iedereen die met deze persoon te maken krijgt, ben gewaarschuwd, geen zaken mee doen!

gedupeerde44

Re: NL27SNSB0925949159 R ewijk

Bericht door gedupeerde44 »

Via WhatsApp communiceren en per tikkie aan vreemden betalen geeft de oplichter ook alle kans!

Plaats reactie