Phishing link voor verzendlabel marktplaats advertentie

Plaats reactie
Timon2295

Phishing link voor verzendlabel marktplaats advertentie

Bericht door Timon2295 »

Een erg geïntresseerde koper die graag het artikel op wilde komen halen. Maar toen bleek diegene toch wat te ver weg te wonen. Hij had een leuke foto met zijn vriendin. Hier zijn gegevens.

Leon Kramer
Koornbeursweg 124
8442 DJ Heerenveen
+31 6 85844653

Hij wou wel in voren betalen, maar op één voorwaarde. En die was dat ik alvast een verzendlabel zou aanmaken bij DHL zodat hij een bewijs had dat ik het zou verzenden. Maar hij stuurde een linkje mee. Zie bericht hieronder.

"Hallo, daar ben ik weer. Voor ik het geld overmaak voor u, zou u via DHL eerst even een verzendlabel kunnen aanmaken? Op deze wijze heb ik net iets meer zekerheid van de koop, omdat ik hem natuurlijk niet kan komen ophalen. U kunt hem via hier : https://nl-dhIparceI.com/account/nl.php in orde maken. Als u even laat weten als het gelukt is met de verzendlabel kan ik het geld overmaken. Groetjes Leon. Alvast bedankt voor de koop."

Ik had die link niet gezien en was dus direct naar de DHL site gegaan en een verzendlabel aangemaakt. Helaas dat geld wel kwijt. Maar toen ik later die link aanklikte kreeg ik meteen de waarschuwing dat dit een phishing link was. Ik heb hem nog gevraagd hoe dit zit, maar natuurlijk hoor je niks meer van deze persoon.
Deze persoon benaderd direct via WhatsApp en niet via marktplaats.

Peter2704

Re: Phishing link voor verzendlabel marktplaats advertentie

Bericht door Peter2704 »

Mij is precies hetzelfde overkomen met deze zelfde fraudeur. Letterlijk precies dezelfde conversatie en tekst als eerder hierboven genoemd, meteen via Whatsapp en niet via Marktplaats.

Alleen, ik was wél zo stom om op zijn verzoek in te gaan om alleen per DHL te versturen en een verzendlabel aan te maken om die zekere Leon tevreden te stellen. Hoe kon ik zo stom zijn, terwijl ik altijd dacht dat mij dit niet zou overkomen, bleek later?

Bij een online betaling opent normaal automatisch de bank app op je gsm. Dit keer was dat niet het geval en moest ik mijn inloggegevens handmatig op een, wat natuurlijk later bleek, (nep) site invoeren om het verzendlabel te betalen. Kosten 5,75. Deze transactie werd door de (NEP) banksite plots afgebroken met een foutmelding.

Meteen daarna keek ik op mijn rekening of die 5,75 inmiddels toch waren afgeschreven. Wat denk je? Heel het saldo van mijn spaarrekening was overgeheveld naar mijn lopende rekening en was er een bedrag van 6014,30 euro via Ideal overgemaakt naar een of andere webshop 'Yourgift webshop BV genaamd. Ik raakte natuurlijk in paniek, al mijn spaargeld verdwenen.

En dit in slechts enkele minuten tijd.

Meteen alle rekeningen en bankpassen laten blokkeren bij de bank en werd ik uiteindelijk volledig schadeloos gesteld, wat ik zeker niet had verwacht. Nog diezelfde avond had ik mijn geld via de ING terug. Chapeau ING!!!

Inlognamen en wachtwoorden meteen gewijzigd. Aangifte gedaan en met een wijze les op zak, ben ik er zeker van overtuigd dat dit me écht geen tweede keer zal overkomen.

En... Marktplaats.nl? Is gewoon niet meer te vertrouwen vandaag de dag. Dus...nooit meer.
Laatst gewijzigd door Peter2704 op 06-05-2021 14:42, 4 keer totaal gewijzigd.

Jarno46

Bericht door Jarno46 »

Zojuist ook geappt door deze persoon. Dank voor deze melding, dit heeft weer wat ellende voorkomen.

Hij stond op Whatsapp geregistreerd als Tegelservice Kramer, echter heeft hij het zakelijke Whatsapp account nu aangepast naar een standaard account.

Toen ik het bedrijf niet kon vinden en zijn manier van doorpakken wel erg snel vond, kreeg ik argwaan.

Hopelijk komen er geen nieuwe slachtoffers bij!

Jarno

Kiertjuh

Bericht door Kiertjuh »

Dit is een heel herkenbaar verhaal voor ons. Het lijkt een heel blik aan fraudeurs te zijn open getrokken. Onze camera stond nog maar net te koop en iemand wilde hem al kopen. Raar taalgebruik en ontwijkend gedrag. Bleek fraudeur te zijn en toen kwam deze man.

Leon Kramer. Zogenaamd met een zakelijk account en inderdaad een leuke foto met zijn vriendin. Maar heel Google kent zijn bedrijf niet noch zijn naam. Hij praat ook ontzettend netjes. De gehele tijd met 'u' en zogenaamd om het ons zo gemakkelijk mogelijk te maken. Niet zover gekomen als een DHL verzendlink, want godzijdank zagen we dit bericht.

Dank jullie voor het plaatsen van deze waarschuwingen. Heeft ons op tijd behoed! :mrgreen:
Timon2295 schreef:
03-05-2021 17:23
Een erg geïntresseerde koper die graag het artikel op wilde komen halen. Maar toen bleek diegene toch wat te ver weg te wonen. Hij had een leuke foto met zijn vriendin. Hier zijn gegevens.

Leon Kramer
Koornbeursweg 124
8442 DJ Heerenveen
+31 6 85844653

Hij wou wel in voren betalen, maar op één voorwaarde. En die was dat ik alvast een verzendlabel zou aanmaken bij DHL zodat hij een bewijs had dat ik het zou verzenden. Maar hij stuurde een linkje mee. Zie bericht hieronder.

"Hallo, daar ben ik weer. Voor ik het geld overmaak voor u, zou u via DHL eerst even een verzendlabel kunnen aanmaken? Op deze wijze heb ik net iets meer zekerheid van de koop, omdat ik hem natuurlijk niet kan komen ophalen. U kunt hem via hier : in orde maken. Als u even laat weten als het gelukt is met de verzendlabel kan ik het geld overmaken. Groetjes Leon. Alvast bedankt voor de koop."

Ik had die link niet gezien en was dus direct naar de DHL site gegaan en een verzendlabel aangemaakt. Helaas dat geld wel kwijt. Maar toen ik later die link aanklikte kreeg ik meteen de waarschuwing dat dit een phishing link was. Ik heb hem nog gevraagd hoe dit zit, maar natuurlijk hoor je niks meer van deze persoon.
Deze persoon benaderd direct via WhatsApp en niet via marktplaats.
Laatst gewijzigd door Kiertjuh op 05-05-2021 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Joanka87

Bericht door Joanka87 »

Ik kan me helaas aansluiten bij eerder geposte verhalen. Ik bood afgelopen weekend een headphone aan via Marktplaats en hier was 'Leon' in geïntereseerd. Ik was net op tijd en klikte niet op de link, omdat ik eerder al een vreemd gevoel kreeg bij hoe de conversatie verliep. En Tegelservice Kramer, zoals in de informatie stond op Whatsapp, bleek ook niet te vinden via Google. Ik stuurde een foto van het pakketje, samen met mijn voorstel om het bedrag te betalen via mijn betaalverzoek of anders naar een andere headphone op zoek te gaan. Vervolgens heb ik niets meer gehoord.

Plaats reactie