Verfijnde SMS verificatie fraude Marktplaats

Plaats reactie
beberdje

Verfijnde SMS verificatie fraude Marktplaats

Bericht door beberdje »

Geachte lezer,

Vandaag ben ik in aanraking gekomen met een vrij verfijnde methode van oplichting via Marktplaats. Ik verkoop een camera en al snel reageerde ene Joost dat hij de camera wilde kopen. Hij woont in Zeeland en zou daarom graag willen dat de camera verzonden wordt. Ik heb aangegeven dat ik hem liever laat ophalen, tenzij hij het totaalbedrag incl. verzendkosten wilde overmaken (Ik vermijd gelijk oversteken met zulke bedragen, aangezien de koper kan beweren dat ik enkel een baksteen heb opgestuurd). Hiermee ging 'Joost' akkoord. Ik heb een ING betaalverzoek gestuurd als link (uit de ING app), maar hij vroeg of ik via Marktplaats zelf een betaalverzoek kon sturen want dan "weet ik zeker dat het goed gaat". Dit vond ik geen probleem, dus ik klikte op de marktplaats site op 'betaalverzoek aanmaken'. Hiervoor moest eerst mijn rekeningnummer geverifieerd worden door 1 cent over te maken naar de partij die dit regelt voor marktplaats. Ik kreeg hiervoor nog een verificatiecode van marktplaats per sms. Hierna kon ik inderdaad in de chat een betaalverzoek aanmaken. Na dit gedaan te hebben, meldde de koper dat hij niet kon betalen omdat volgens marktplaats mijn "rekeningnummer onbekend was". Vrijwel tegelijkertijd ontving ik op mijn mobiel wederom een sms van 'Marktplaats' dat keurig in hetzelfde gesprek belandde als de eerder verzonden verificatiecode. In dit bericht stond "U heeft gebruik gemaakt van een betaalverzoek op Marktplaats. Koppel uw rekeningnummer aan het betaalverzoek. https://verkoper-informatie.com/home/ma ... ocess.html Let op! Wanneer uw rekeningnummer niet is gekoppeld kan de koper niet betalen." Hoewel ik enigszins wantrouwend was, klikte ik op de link. Deze kwam immers van het officiële marktplaats account (dacht ik), en hoewel de link niet naar marktplaats zelf verwees, was het een https link, en wist ik dat betalingsverificaties van marktplaats zelf ook door een derde partij geregeld worden. Direct belandde ik op een identieke pagina als waar ik enkele minuten eerder 1 cent had overgemaakt om mijn marktplaats aan een rekening te koppelen. Onderin de site stond een slotje, maar ik vertrouwde het niet helemaal aangezien mijn rekening toch al geverifieerd was? ik kon immers nu wel betalingsverzoeken in de chat sturen (eerder niet). Helaas is het in de marktplaats site/app (vrijwel) onmogelijk om te achterhalen of je rekeningnummer wel of niet gekoppeld/geverifieerd is.. Gelukkig heb ik uiteindelijk niet verder op de website geklikt, noch die 1 cent overgemaakt. Ik heb online op een forum van tweakers https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 0#65943740 gezien dat dit al in november 2020 speelde, maar nu dus nog altijd. Ik hoop van harte dat jullie hier iets mee kunnen en dat er aandacht wordt geschonken aan deze methode. Het account van Joost was overigens al 7 jaar actief https://www.marktplaats.nl/u/joost/20129575/
alvast bedankt!
De oplichter had hoogstwaarschijnlijk mijn telefoonnummer van de marktplaatsadvertentie geplukt.. Ik heb sindsdien mijn telefoonnummer niet meer zichtbaar gemaakt bij advertenties.

met vriendelijke groet,

beberdje

MarijkeHP

Re: Verfijnde SMS verificatie fraude Marktplaats

Bericht door MarijkeHP »

Ook ik dacht vandaag een zadel te hebben verkocht aan ene Ingrid. Ze vroeg eerst mijn bankrekeningnummer en toen vroeg ze of ze een marktplaats verificatie mocht sturen. Ik moest dan 0,01 overmaken. Ik vond dit verdacht omdat je over dit soort oplichting leest op internet. Toen ik haar dit appte kreeg ik als antwoord: dus u gelooft alles wat de media zegt?
Tja wie moet ik anders geloven??

Nicootje65

Bericht door Nicootje65 »

Idd oplichting volgens mij, herkenbare verhalen. Ze hebben in eerste instantie veel haast. Het nummer is 06-84747441. Heb haar geblokkeerd en gerapporteerd uiteraard.
Kan Marktplaats hier niets aan doen vraag ik mij af. Deze personen hebben daar ook een account lijkt mij.

HDas

Bericht door HDas »

Hier zojuist een appje ontvangen van hetzelfde nummer 0684747441, met een onrealistisch bod en toen twijfelde ik, kwam hier het nummer tegen en gelijk alles geblokkeerd. Jammer, ze verpesten het voor een ander, gelukkig op tijd een lampje gaan branden.

Ella-2021

Bericht door Ella-2021 »

06-04-2021 vandaag ook met mij gebeurt, vanuit telefoonnummer 0620 47 63 86. Op whatsapp stond de naam Lisa en de foto leek een vriendelijke damen met een kind.

Ze wilde de spullen via post ontvangen omdat ze op textel woonde.

Ze vroeg mij om mijn bankrekening te kunnen verifieren en stuurde via Whatsapp een link.

Zodra ik zei dat ik liever alles via de site marktplaats regelde, en niet via de telefoon, verdween de "verificatie link" die Lisa zojuist had gestuurd. De foto van Lisa verdween ook, en de persoon las geen berichten verder. Op marktplaats stond geen bericht omtrent mijn advertentie. Alles ging alleen via Whatsapp.
Laatst gewijzigd door Ella-2021 op 06-04-2021 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie