Marktplaats verificatie verzoek

Astrid Kooiker

Marktplaats verificatie verzoek

Bericht door Astrid Kooiker »

Ik vertrouw iets niet helemaal. Ik bood iets aan op marktplaats en er reageerde iemand die de vraagprijs wilde bieden. Vroeg of verzenden mogelijk was. Gaf me vervolgens haar telefoonnummer om via Whatsapp te communiceren. Ik vroeg of ze een betaalverzoek wilde en gaf haar mijn rekeningnummer om te kunnen overschrijven. Ze gaf aan dat ze nare ervaringen had met betalingen doen dus vroeg ze of ik een marktplaats verificatie verzoek wilde krijgen. Ik had daar niet van gehoord dus stuur ze me een link. Het was via marktplaats maar dan iets met betaalplatvorm en 0,01 cent. Ik moest mijn bank ingeven. Ik heb dit niet gedaan, want wantrouw het. Dat gaf ik aan in ons contact. Daarna hoorde ik niets meer en werd ook het linkje naar het betaalplatvorm verwijderd. De vraag aan haar of ik het artikel gereserveerd moest houden bleef onbeantwoord maar werd wel gelezen. Whatsapp gaf bij het telefoonnummer wel een foto van een vriendelijk ogende vrouw van middelbare leeftijd. Googlen op het adres leverde niet direct een match op met de naam van de mevrouw (huis te koop, dat zou natuurlijk kunnen). Ik lees bij marktplaats wel over de gelijk oversteken service. Dit lijkt er wel op. Maar toch... als ik té achterdochtig ben bied ik mijn welgemeende excuses aan maar ik vind het toch wat vreemd. Mevrouw kan bij mijn gegevens als verkoper zien dat ervaringen met andere kopers op marktplaats zijn dat ik zorgvuldig en eerlijk handel.

Moderator
Site Admin

Re: Marktplaats verificatie verzoek

Bericht door Moderator »

Goed dat u er niet op in bent gegaan, dit is inderdaad een - spijtig genoeg maar al te bekende - vorm van oplichting.

Heinschumer

Bericht door Heinschumer »

Goedendag, ik heb ook zo'n verzoek gekregen. Ik heb wel op de link geklikt maar toen kwam ik op de normale marktplaats site. Moet ik mij zorgen maken? Groet, Hein

Edmo

Bericht door Edmo »

Heinschumer schreef:
11-02-2020 10:12
Goedendag, ik heb ook zo'n verzoek gekregen. Ik heb wel op de link geklikt maar toen kwam ik op de normale marktplaats site. Moet ik mij zorgen maken? Groet, Hein
Wat was de strekking van het verzoek?
Zou je het verzoek hier willen plaatsen en daarbij je eigen gegevens eruit te halen.

www.marktpIaats.nl en www.marktplaats.nl
Zie je het verschil tussen bovenstaande domeinnamen?

Bij beide domeinnamen kom je op marktplaats terecht. Bij de eerste wordt je gewaarschuwd voor phishing en bij de tweede kom je op de homepage van marktplaats uit.

Corina14

Bericht door Corina14 »

Ik heb zojuist hetzelfde meegemaakt. Gisteren heb ik op Martknet.nl een advertentie voor een eethoek geplaatst. Dezelfde avond kreeg ik een reactie vanuit Marktplaats (is blijkbaar een en dezelfde organisatie) van ene Moniek Hovekamp (nette foto van een dame van middelbare leeftijd) die zegt interesse te hebben en of ik via Whatsapp een prijs met haar wil overeenkomen. Dat heb ik gedaan en we kwamen al heel snel tot een deal. Via marktplaats heb ik in mijn eigen "Mijn Martkplaats" pagina betaalverificatie middels i-Deal geregeld en haar vervolgens een betaalverzoek gestuurd. Ze bleef volhouden dat de verificatie voor de verkoop niet afgerond was. Na wat heen en weer ge-app heb ik contante betaling voorgesteld. Haar letterlijke reactie was : "Ik wil graag de verificatie rond hebben zou ik hem u nogmaals kunnen toesturen?". Ik stel voor om haar te bellen. Dat was niet mogelijk want ze was aan het werk, ze zou mij wel een verificatie toesturen. Deze kreeg ik in de vorm van een link (Https://Verifieer-Marktplaats-iDeal.nl/XrnQoCwS) Wanneer de verificatie rond was zou zij een bevestiging ontvangen.
Nu begon ik serieuze twijfels te krijgen en zocht op internet en kwam dit verhaal tegen. En nu vertrouw ik het dus al helemaal niet meer. Hier is duidelijk sprake van een poging tot oplichting. De link heb ik uiteraard niet geopend en heb haar geconfronteerd met mijn twijfels en ik de deal slechts nog contant wil afronden. Haar reactie was: "Hoe bedoeld u? Deze verificatie stuur ik vanuit de marktplaats app zelf naar u toe.". Nadat ik vraag wat er mis is met contante betaling heb ik geen reactie meer ontvangen.
Gelukkig ben ik op tijd tot bezinning gekomen en ben ik er niet ingetrapt. Helaas is de eethoek nog niet verkocht.

marjon

Bericht door marjon »

Hoi, ik kreeg net ook zo'n verzoek. Ik had wel een appje gestuurd met het verzoek dat het betaald kon worden via een tikkie. Dit ging net want er zijn had geen vertrouwen hierin ivm het verleden dat er spullen niet waren aangekomen. Ik vertrouwde het toch niet en gen geen zoeken op internet en voile toen heen ik hier terecht. Ben blij dat deze site bestaat en ik er niet ingetrapt ben .

BasSchenk

Bericht door BasSchenk »

Beste,

Ik heb precies het zelfde vandaag gehad. Echter, was ik net iets te dom om dus wel op de link te drukken. Mijn Iphone had gelukkig meteen door dat het een risicosite ging. Vervolgens heb ik mijn bank gebeld en gevraagd welke stappen ik moest ondernemen. Zij vertelde dat de dader een virus op je telefoon kan zetten. Zodat het virus mijn gedrag kan bekijken en mijn nummers kan bekijken. Met als gevolg dat via mijn nummer mijn ouders een smsje krijgen dat ik bijvoorbeeld geld nodig heb. Veder moest ik van mevrouw kijken (via mijn computer) of in de toekomst rare geplande transacties zouden plaatst vinden. Gelukkig was dit niet aan de orde.

Maar wat kan je er tegen doen:

Allereerst wil even melden dat, een virus op een Iphone is zeer onwaarschijnlijk. Doordat ieder programma goed gekeurd moet worden door IOS. Echter, wilde ik niet van het onzekere uitgaan en heb ik een harde reset gedaan op mijn telefoon vervolgens heb ik een oude reservekopie terugzetten erop gezet.

Bas

Bogeurts

Bericht door Bogeurts »

Hallo,

Ik heb hier ook last van gehad helaas...
Gelukkig op tijd uw bericht gelezen voordat ik mijn bankgegevens had ingevuld. Bij mij was het vrouw genaamd Jolanda die al 13 jaar actief was op Marktplaats. Het verhaal van u komt exact overeen met mijn verhaal en vond het dus heel opvallend. Op haar WhatsApp profiel foto is het een normale middel leeftijdige vrouw die er betrouwbaar uitziet. Schijn bedriegt helaas...

Groetjes

Daphne1997N

Bericht door Daphne1997N »

Ik heb zojuist hetzelfde meegemaakt met een goed uitziende jongeman, ook hij gaf alles aan wat in de vorige reacties is geplaatst. Ik ben blij dat dit soort forums bestaan, want ik vertrouwde het ook niet. Ik dank u allen voor deze berichten, hierdoor ben ik niet opgelicht!

Word u benaderd en gevraagd om te whatsappen naar het volgende nummer:
06-16203157, vertrouw dit niet.

Ik heb zojuist ook aangegeven dat de deal niet doorgaat, omdat ik weet dat het nepperij is. Ook hier zojuist het 'verifieren van bankrekeningnummer' verwijderd.

Ik dank u nogmaals, allemaal!

Retep

Bericht door Retep »

Hoi Allen,

Ook mij hebben ze via het verzoek om een verificatie link bijna te pakken gehad. Ook de site van de bank leek verrassend echt, echter toen ze om mijn inlogcode vroegen werd ik argwanend en heb ik even google gebruikt!
Ik kwam toen op deze site terecht en las hetzelfde bericht waarbij ze bij het iets kopen op marktplaats ze haar telefoonnummer doorgaf om vervolgens verder te communiceren via whatsapp. Ze wilde het geld overmaken maar vroeg ook om een verificatie via marktplaats waarbij ze mij een link stuurde.
Ik heb toch maar even contact gezocht met mijn bank en we hebben voor de zekerheid tijdelijk mijn rekening bevroren en een nieuwe pas aangevraagd.
De link hebben ze intussen verwijderd maar het telefoonnummer was +31613263399.
Nogmaals bedankt voor deze site!

pintok

Bericht door pintok »

Ik heb net precies hetzelfde gehad. Dit keer was het nummer +31644516235 met de naam elena19 op marktplaats. Realiseerde het me gelukkig op tijd. Heb gezegd dat ik een melding bij de politie heb gemaakt en hem/haar plezier gewenst verder met oplichten 😂

patrick1973

Bericht door patrick1973 »

bij mij vandaag hetzelfde :
Vanmorgen advertentie op mp gezet en vrij snel reactie via whatsapp ( dus niet via MP) van iemand die interesse had.
Wil volledige prijs inc. verzendkosten betalen ... alles geen probleem.
maar op het laatst wel de vraag om een betaalverzoekje te sturen ter verificatie
tel: 06-57831357 ene Sara van meeuwen ( = Nino's pizza en pasta )

Noor17

Bericht door Noor17 »

Gisteren ontving ik een verzoek, zogenaamd van Marktplaats dat ik binnen 48 op een link moest klikken, want dat ik niet meer geverifieerd zou zijn via het officiële betaalplatform.
Ik vertrouwde het niet en heb vandaag contact gehad met Marktplaats. Zij zeggen nooit sms'jes te sturen en gaan het nummer aan de afdeling doorgeven die hier iets mee kan doen. Dit was dus niet van Marktplaats afkomstig en zij zeggen dat dit inderdaad nep-sms'jes zijn en dat je nooit op zo'n link moet klikken. Heb ik gelukkig ook niet gedaan.
Het nummer was: +316 51747880. Wees gewaarschuwd.

Tnaa

Bericht door Tnaa »

Zojuist een reaktie op rolschaatsen of ik ze kon opsturen voor€50,-

Kreeg meteen een bericht om te whatsappen om de deal rond te maken etc..

Ik belde als eerst het nummer.. maar ging niet over meteen lebara deze persoon is niet te bereiken.
Toch geappt. Kreeg meteen het adress.

Ik vroeg kan ik u even bellen geen reaktie en daarop de vraag wat ik ervoor wilde en verzendkosten ik gaf aan dat ze 50 bood en ik het morgen eventueel kon opsturen.

Hierop kreeg ik de reaktie dat ze nare ervaringen had via mp en of ik een verificatie wilde doen. Ik gaf aan prima maar had al zo me twijfels. Zocht het adress op die stond te koop. Heb geen tikkie of betaalverzoek gehad. Net gegoogled vond dit toppic meteen geblokt

Hieronder het adress en het 06nummer die gebruikt werd.
Zag via whatsapp sinds eergister beschikbaar telefonisch niet te bereiken en op mp 6 jaar actief.

Foto op whatsapp gemiddelde leeftijd leuke vrouw mooie lach. En had toch al ergens meteen argwaan toen er niet op mijn berichten geantwoord werd. En voila... oplichter erbij....

+31 6 58983945

Huyn van rodenbroeckstraat 3 6413AM Heerlen

ErikvanDijken

Bericht door ErikvanDijken »

Hetzelfde heb ik idd ook meegemaakt.
Direct de vraagprijs bieden, communicatie via Whatsapp en uiteindelijk de vraag om een verificatielink te accepteren.
Gelukkig was dit forum er al en kon ik op tijd de oplichting ontdekken.
Mijn "geïnteresseerde" deed zich voor als een man en de spullen konden worden opgestuurd naar Goes.
Navraag bij een politieman leerde dat het waarschijnlijk een valse foto is, valse naam en adres gegevens en niet z'n eigen 06 nummer.
Ik hoop dat dit bericht (mee)helpt andere mensen te attenderen op weer een andere manier van oplichterij.

Plaats reactie