Oplichting uit buitenland

StephanSmulders
Contacteer:

Oplichting uit buitenland

Bericht door StephanSmulders » 19-01-2018 17:36

Ik had mijn iPhone op marktplaats staan. Iemand uit Engeland benaderde mij, met de vraag of de iPhone ook daarheen verzonden kon worden. Ik vond dit een normale vraag, maar had wel argwaan. Mijn rekeningnummer gegeven, en mijn e-mail adres. Ik kreeg een nogal gebrekkig ogende mail van Tesco Bank, die barstte van de taal- en interpunctiefouten. Dit bevestigde uiteindelijk mijn argwaan. De betaling was voor 95% voldaan, ik moest alleen nog even die mail beantwoorden met het tracking nr., wat ik natuurlijk niet gedaan heb. De man ging te werk onder de naam Olawale Climax.

koenb7

Re: Oplichting uit buitenland

Bericht door koenb7 » 22-01-2018 12:10

Ik zit momenteel met precies hetzelfde verhaal. Bij mij gaat het om een drone die ik op Marktplaats heb staan. Zelfde mail, zelfde naam. Ze verzinnen steeds gekkere dingen om op te lichten...

rickkt

Bericht door rickkt » 23-01-2018 18:55

Hier ook vandaag. Was al waakzaam toen het mail verkeer over de koop wel heel soepel verliep.
Zelfde mail maar dan onder de naam van Tony Hovis.

Overigens zag ik op internet dat dit in het buitenland al een bekende oplichtingstruc was. Wanneer je adres googelt, bestaat deze ook niet.

sjoerd309

Bericht door sjoerd309 » 27-02-2018 16:56

En ze gaangewoon door...

Ik heb precies hetzelfde gehad. Via marktplaats had ik een dj controller te koop staan. Ene Jason Ridley uit New Castle had meteen interesse. Na het afgeven van mijn Iban en mijn mailadres kreeg ik een aparte mail ([email protected]) van de Tesco Bank waarin ik de overboeking moest bevestigen. Door even te googlen ben ik achter gekomen dat dit een scam is.

daniël.de-moes
Contacteer:

Bericht door daniël.de-moes » 08-03-2018 15:06

sjoerd309 schreef:En ze gaangewoon door...

Ik heb precies hetzelfde gehad. Via marktplaats had ik een dj controller te koop staan. Ene Jason Ridley uit New Castle had meteen interesse. Na het afgeven van mijn Iban en mijn mailadres kreeg ik een aparte mail ([email protected]) van de Tesco Bank waarin ik de overboeking moest bevestigen. Door even te googlen ben ik achter gekomen dat dit een scam is.
Poging tot oplichting door exact dezelfde Jason Ridley en wederom geinteresseerd in DJ-apparatuur! Hij probeert het nu via Paypal, kreeg eveneens een vage mail van "PayPal" met het e-mailadres "[email protected]", met de vraag om de betaling inderdaad te bevestigen. Nota bene ontvangen in m'n spambox, terwijl mails van Paypal altijd in m'n gewone inbox komen. Ben blij dat ik er op tijd achter kom, hoewel ik het jammer vind dat hij mijn e-mailadres en naam kent...

NIET IN ZEE GAAN MET DEZE MENEER!

Tasjaahw

Bericht door Tasjaahw » 28-05-2018 06:35

Ik zit met hezelfde denk ik. Ik kreeg een reactie op mijn Camera ( Canon Eos 1300D) Wat mijn uiterste prijs was. Daarna wat het verzenden naar UK koste. Toen dat duidelijk was wouden zij gelijk mijn rekening nummer en email. Omdat ik het toch niet vertrouw nog niet gegeven. Ze bevestigen wel dat de email is om te verifiëren.

Wat ook zo vreemd is. Op dit moment lukt foto's uploaden mij even niet op Marktplaats. Zij willen blijkbaar al aardig wat betalen zonder te weten hoe het eruit ziet. Of wat de staat is.
Ook nummers uitgewisseld. Wordt meerdere keren tot irritant aan toe om mijn rekening nr en email gevraagd. Ik heb maar gezegd dat ze maar dichterbij huis moesten kijken voor een camera. Na deze berichten allemaal gelezen te hebben.

Op marktplaats kreeg ik de reactie van Tama. Toen ik om een adres vraagde kreeg ik de namen Stephan Tamara met de telefoonnr: +44 74 18 3243 75.

volvopiet

Bericht door volvopiet » 31-05-2018 12:14

Bij mij heet deze persoon Y T met telefoonnummer +44 74 18 3243 75
wilde op marktplaats mijn iPhone kopen.
erg pusherig, gaf zelf geen enkele info, vertrouwde het niet, en kwam hier zijn telefoonnummer tegen.
Shopt graag in Nederland blijkbaar.

volvopiet

Bericht door volvopiet » 31-05-2018 15:41

Ontving een nepmail vanLloyds Bank Plc <[email protected]>
dat geld gestort was. ik kon de iPhone opsturen naar:
Stephen Tamara
62 picton street
Lincoln
Lincolnshire
LN6 7FJ
United Kingdom
niet gedaan natuurlijk.

Hobbes777

Bericht door Hobbes777 » 04-07-2018 11:06

Ik dacht een objectief via Marktplaats te verkopen. Eerst wat onderhandelen over de prijs, toen een akkoord. Of het item naar Engeland kon worden gestuurd. Dat was voor mij op zich geen probleem, heel gebruikelijk bij Discogs bijvoorbeeld. De koper genaamd P C, wilde communiceren via Whatsapp ( telefoonnummer +44 7418 324375!) Ik heb mn IBAN en emailadres doorgegeven. Er zou geld worden overgemaakt en dan kon ik de boel versturen.

Ik kreeg vandaag een bericht van Lloyds Bank. Ineens was de koper van naam veranderd naar Lydia Calixtro.
Het bericht zag er verder behoorlijk echt uit, alleen het emailadresdat erin stond verbaasde me al enigszins: Lloyds Bank Plc <[email protected]>.

Verder stond in het bericht het volgende: The total amount above has been deducted from Lydia Calixtro account ,To this effect he or she has no right to withdraw or claim money back and fund will be credited into your account immediately the shipment is confirmed from you. Get back to us with the shipping tracking or reference number for verification proposes, Once shipment tracking code have been verified money will be credited into your Bank account immediately. Do not provide the buyer with the shipment tracking code until we credit your account. Mail the shipment tracking code to our customer care only at : [email protected]

Ik heb via Whatsapp laten weten dat er niets verstuurd wordt voor dat ik geld op mijn rekening ontvangen had. Toen kwam er nog een bericht dat hij of zij toch al geld had overgemaakt? Daarna niets meer...

Weer een les geleerd: geen bankgegevens, emailadres of telefoonnummer geven als iets via Marktplaats loopt. Die betalingsverzoeken en 'gelijk oversteken' in Marktplaats werken prima. Daar hou ik het voortaan bij...

Indus

Bericht door Indus » 04-09-2018 14:07

Ik dacht ook een camera Nikon D7000 op marktplaats te verkopen en ben waarschijnlijk door dezelfde persoon benaderd.
Kreeg ook een nepmail van Lloyds Bank om Postnl track code op te sturen naar <[email protected]>.
De persoon voor wie hij zich uitgaf was in mijn geval:
MP-naam MY
Phillip Mullins
85a Upper Bristol Rd
BS22 8BZ
Weston super mare
Somerset
United Kingdom

Hij gebruikte het bewuste telefoonnummer +44 7418 324375 voor whattsapp, dus is waarschijnlijk dezelfde persoon als in de andere gevallen.

Williamve

Bericht door Williamve » 24-10-2018 20:00

Ik heb precies hetzelde gekregen en ben zo stom geweest erin te trappen...
Is er iemand die nog iets weet wat ik eraan kan doen??

thuva1995

Bericht door thuva1995 » 07-02-2019 18:02

Deze werkwijze gebruikte ze ook bij, Vroegen eerst wat me laagste bod was. Ik zei 1200 euro. En daarmee gingen ze mee akkoord zonder enige specificatie te vragen überhaupt over de camera. Ik vindt het een groot bedrag, en dat ga je niet zomaar binnen 1 min overmaken. Ze vroegen mijn IBAN nummer en mijn email. Ze zouden via me email een bevestiging sturen van hun bank dat ze het geld over hebben gemaakt. Voor mij ging dit te snel en de email zag er niet geloofwaardig uit. we leven in 2019 en het email zag eruit of het uit 2008 kwam... Ze vroegen meteen of ik hun wou whatsappen, dat heb ik ook gedaan. Maar ik vertrouwde het niet. Je zag een jonge dame als profiel foto. Gelukkig kan je in deze tijd met google afbeeldingen zoeken. En kwam op een heel ander bekend persoon uit, die gene zou in Frankrijk wonen. Dus heb zogenaamd gedaan dat ik het pakketje aan het sturen was :P

[email protected]

Bericht door [email protected] » 20-02-2019 13:35

Bekende truc

Via Marktplaats mijn camera aangeboden.
Direct een reactie van +44 7451 208719.
Eerst een paar algemene vragen om je vertrouwen te winnen.
Geen onderhandeling over de prijs.
Wat kost het om het naar UK te versturen.
Geef je IBAN nummer , dan maak ik het gelijk over.

En dat moet je natuurlijk nooit doen.
Er zal een mail komen met bijv. een link naar een site om iets te bevestigen en als je daar in trapt ben je het slachtoffer van phising !
:evil: :evil: :evil:

RichardDegenhart

Bericht door RichardDegenhart » 29-07-2019 19:29

Gebruiker werkt nog op zelfde manier ander telefoon nummer.
dit keer wordt - +44 7520625463 gebruikt en het mailadres [email protected] (deze zit weg gewerkt via een link onder een ander mailadres.

whesley.smeenk

Bericht door whesley.smeenk » 04-08-2019 23:24

Vandaag 4 Augustus.
Bijna opgelicht, dit artikel redde mij.

Hij noemde zichzelf Stev
Ik kreeg argwaan om dat hij erg opdringerig opstelde. En gelijk over wilde naar Whatsapp. Vervolgens controleerde ik de leeftijd van het account. En bleek maar 3 dagen actief te zijn. Dat was de grootste roode flag die ik kreeg.

Onder nummer:
+447520625463 - 7520625463
Ik vind het wel moeilijk om het te moeten accepteren, maar ja, helaas zijn dit soort zielige mensen niet makkelijk te traceren en voor goed uit de lucht te halen.

Maar overigens erg veel dank aan dit artikel. You got my saved today

Met dank van ons
Whesley en Melanie

Plaats reactie