Telefoonafpersing

Praat hier mee over onderwerpen uit de uitzending
Moderator
Site Admin

Telefoonafpersing

Bericht door Moderator » 14-09-2010 22:12

Bedreiging, afpersing of simpelweg oplichting. Steeds vaker worden jongeren slachtoffer van criminelen die via deze methodes dure smartphones in handen proberen te krijgen.

iemand555

Re: Telefoonafpersing

Bericht door iemand555 » 15-09-2010 18:44

bericht verwijderd.
Laatst gewijzigd door iemand555 op 29-03-2014 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.

planemaintenace

Bericht door planemaintenace » 07-10-2010 14:13

beste lezers,

ik ben ook op deze wijze opgelicht, en de politie wilt hier geen aangifte van opnemen, zogezegd omdat ik zelf ook verstandig kon zijn en geen 5 abbonementen af moest sluiten voor een ander, heb de telefoons inmiddels geblokkeerd, maar toen ik er achter kwam dat ik was opgelicht is hiermee inmiddels al voor 1800 euro mee gebelt, de telefoonaanbieders doen er niks aan, het enige wat ze willen is nieuwe sim kaarten opsturen, maar wat heb ik aan 5 simkaarten terwijl ik er aan 1 al genoeg heb, ik zit momenteel dus met flinke kosten wand behalve het getelefoneerde zit ik ook nog 2 jaar aan abbonements kosten vast van 150 euro per maand waar ik geen gebruik van maak,
ook heb ik met een juridische hulplijn gebelt omdat het volgens de politie een civiele zaak is, maar deze kunnen er ook niks mee omdat ik het ook kado zou kunnen hebben gedaan aan mijn kennis.

in totaal zijn we zover we hebben kunnen achterhalen met 5 personen opgelicht door dezelfde jonge heer, waarbij ieder per persoon zo rond de 1800 euro belkosten zijn en bij allen zon 150 euro aan abbonementskosten.

weet iemand hier een oplossing voor dat in ieder geval de abbonementen stopgezet kunnen worden?

alvast bedankt voor het meedenken.

met vriendelijke groetjes
een gedupeerde

Differency

Bericht door Differency » 26-10-2010 19:20

Misschien ben ik nr 6?
Zelfde verhaal ook 5 abb!
Zelfs met advocaat draai ik op voor alle kosten...

laralyon

Bericht door laralyon » 27-11-2010 13:02

Mijn zoon heeft het helaas ook meegemaakt.
Ik (de moeder) kwam er per toeval achter via de bankafschriften van mijn zoon.Zag dat hij binnen 1 uur bij 3 verschillende winkels 5 telefoon abonnementen had afgesloten.

Mijn zoon werd op straat (nabij metrostation hij was op weg naar stad)aangesproken door een voor hem onbekende turkse jongeman (met onverzorgd uiterlijk) deze vroeg in het begin of hij 18 was (zoon antwoorde met ja) en toen kwam hij eerst met een praatje of hij 400 euro wilde verdienen en vertelde hij dat mijn zoon dan telefoon abonnement moest afsluiten,toen mijn zoon dit weigerde kwam er een grote rasta-neger bijstaan met boze blik...mijn zoon kende deze man niet persoonlijk maar weet wel dat deze man een reputatie heeft van "gevaarlijk". Mijn zoon werd verteld dat hij geen keus had en wel zou moeten anders had hij een groot probleem,rastaman keek nog dreigender en mijn zoon werd gesommeerd om in de auto te stappen!Ze reden naar een parkeerplaats nabij het "dorp" en in de auto werd mijn zoon enigszins 'gerustgesteld" want vertelde de turk hij mocht niet zenuwachtig overkomen in de winkels, hij kreeg de opdracht naar een bepaalde telefoonwinkel te gaan en daar 2 samsung galaxy en 2 bepaalde abonementen moest nemen ook moest hij een bepaald vals adres opgeven (die moest mijn zoon een paar x herhalen) hij werd erop uit gestuurd en werd er gezegd; aangifte doen heeft geen nut, ons plan is waterdicht en je bent nu medeplichtig en we weten je te vinden"
Uit angst is mijn zoon toen niet gevlucht.
Natuurlijk hebben ook wij gedacht,waarom heb je ons niet gebeld,maar de dreiging was zo reeel ook omdat mijn zoon de indruk kreeg dat dit geen "kleine jongens" zijn in het criminele wereldje.Zo hoorde hij in de auto een telefoon gesprek van de turk; dat er ruzie was dat ze iemand gingen "pakken".Ook zei de turk tegen de rasta dat hij onderweg al 2 x geld had kunnen verdienen door expres tegen een auto aan te rijden die een overtreding maakte en dat zijn neef dat ook had gedaan maar dat tie iemand had dood gereden.
Mijn zoon moest na de 1ste winkel de telefoons afgeven bij hun in de auto die nog steeds geparkeerd stond,(ze bleven dus heel slim buiten de camera en mn zoon werd telefonisch "begeleid" zeg maar) en kreeg toen de opdracht voor de volgende 2 abonnementen; weer 2 samsung galaxy`s.
Daarna als laatste naar de t-mobile winkel moest hij een blackberry nemen.

Hij heeft alles af moeten leveren dus de 5 mobiele telefoons met simkaarten incl. bonnen.
Daarna werd hij telefonisch lastig gevallen dat hij anderen moest "ronselen" hetzelfde te doen en als dat niet lukte moest hij er zelf nog minsten 2 "doen".Dit heeft hij echter niet gedaan!
Ik ben er na 1 week achter gekomen,ik ben naar de telefoonwinkels gegaan heb alles uitgelegd en heb om een bonuitdraai gevraagt,zodat er in het procesverbaal de imeinummers van de mobieltjes worden genoteerd en ben daarna aangifte gaan doen, en idd de politie kan er weinig tot niets aan doen.Toch moet je aangifte doen want nu is het proberen om van de abonnementen af te komen.
Ook heb ik onmiddelijk de providers gebeld en de situatie uitgelegd en de telefoons laten blokkeren en een brief geschreven en kopie van het proces verbaal toegestuurd.
Helaas heb ik geen rechtsbijstand maar aangezien mijn zoon een 18 jarige student is zonder inkomen alleen een kleine studiebeurs heb ik een advocaat benaderd en doe een beroep op een toevoeging van de staat (als het goed is vraagt de advocaat dit namens jou aan en hoef je zelf een klein bedrag te betalen ik meen iets van 100 euro)

Waarschuwing;
Check de nummers die je hebt laten blokkeren want bij ons gebeurde er dit;
Ik heb de telefoons op donderdag laten blokkeren en op vrijdagavond dacht ik even voor de zekerheid checken of ze daadwerkelijk zijn afgesloten....tot mijn schrik werd 1 nummer beantwoord door de vermoedelijke dader.Ik heb natuurlijk metteen t-mobile gebeld en zij denken dat de medewerkster een fout heeft gemaakt...wat ook zou kunnen is dat de dader met de gegevens van mijn zoon de telefoon gewoon heeft laten deblokkeren,dus zeg er tegen de providers bij dat ze de telefoon zonder enige voorwaarde mogen deblokkeren!!!!!En check iedere dag of ze idd nog steeds zijn afgesloten!!!

Tevens zei de turkse man na de laatste telefoonwinkel t-mobile of er een dikke turk stond,...want die kon hij en tie "maakte dingen voor hem ongedaan"
Dan ga je toch denken dat uitgerekend dat nummer niet was geblokkeerd!!!
Ook belde en smste hij mijn zoon met dat nummer!!!

Ik adviseer iedereen om aangifte te doen en vertel het aan je ouders....al worden ze mischien boos,... dat is zo over en die kunnen en willen je helpen!
Mijn zoon dacht ook dat tie het zelf wel stiekem kon afbetalen, hij had er geen idee van dat alleen de dure 2 jarige abonnementkosten al rond de 8.000 euro lopen en dan hebben we het niet eens over de gesprekskosten!!!!!!!!

Tevens wil ik er werk van maken zodat mobiele telefoon providers jongeren in bescherming nemen want welke 18-jarige kan uberhaupt 2 (laat staan meer) dure abonnementen betalen?????

Dit alles heeft zich overigens afgespeeld in de omgeving van Rotterdam
Mischien herkennen anderen zich hierin?.....Ga naar de politie neem desnoods contact op met mij mischien kunnen we elkaar helpen!
Laatst gewijzigd door laralyon op 27-11-2010 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

laralyon

Bericht door laralyon » 27-11-2010 13:15

planemaintenace schreef:beste lezers,

ik ben ook op deze wijze opgelicht, en de politie wilt hier geen aangifte van opnemen, zogezegd omdat ik zelf ook verstandig kon zijn en geen 5 abbonementen af moest sluiten voor een ander, heb de telefoons inmiddels geblokkeerd, maar toen ik er achter kwam dat ik was opgelicht is hiermee inmiddels al voor 1800 euro mee gebelt, de telefoonaanbieders doen er niks aan, het enige wat ze willen is nieuwe sim kaarten opsturen, maar wat heb ik aan 5 simkaarten terwijl ik er aan 1 al genoeg heb, ik zit momenteel dus met flinke kosten wand behalve het getelefoneerde zit ik ook nog 2 jaar aan abbonements kosten vast van 150 euro per maand waar ik geen gebruik van maak,
ook heb ik met een juridische hulplijn gebelt omdat het volgens de politie een civiele zaak is, maar deze kunnen er ook niks mee omdat ik het ook kado zou kunnen hebben gedaan aan mijn kennis.

in totaal zijn we zover we hebben kunnen achterhalen met 5 personen opgelicht door dezelfde jonge heer, waarbij ieder per persoon zo rond de 1800 euro belkosten zijn en bij allen zon 150 euro aan abbonementskosten.

weet iemand hier een oplossing voor dat in ieder geval de abbonementen stopgezet kunnen worden?

alvast bedankt voor het meedenken.

met vriendelijke groetjes
een gedupeerde

Beste planemaintenace

De politie moet jouw aangifte wel opnemen!
Ze zullen er waarschijnlijk de daders niet mee kunnen pakken maar die heb je toch echt nodig om te proberen om de contracten nietig te kunnen laten verklaren.
Je moet een advocaat nemen zoek er 1 op bij jou in de buurt die dit soort zaken doet en vraag om een toevoeging, dat regelt de advocaat (ik neem aan dat je daarvoor in aanmerking komt,dus als je geen tot weinig inkomsten hebt)

De simkaarten zijn wel inmiddels geblokkeerd heb ik begrepen?

Wat een ONZIN vdjuridisch hulplijn dat je ff 5 telefoon abonnement aanschaft om ff kado te geven, hoe kunnen ze zoiets insinueren???

Zijn bij jou ook alle abonnemeneten achter elkaar afgesloten?
Dan kun je dit met je bankafschrift toch aantonen dat je binnen een bepaalde tijd 5 telefoons hebt aangeschaft....dat doet toch geen mens onder normale omstandigheden????

De daders waren die jou bekend?
Ben je ook op een geraffineerde manier bedreigt?

Nou ik zou zeggen doe gewoon alsnog aangifte en willen ze het niet doen vraag dan om iemand van hoger hand.

Weten je ouders hiervan....laat mensen je helpen want dit kan je niet alleen!!!!

Drongel1

Bericht door Drongel1 » 22-12-2010 15:04

Mijn 18 jarige (minderbegaafde zoon) is in november 2010 hetzelfde overkomen. 5 mobiele abonnementen afgesloten in 1,5 uur tijd. Rotterdam Lijnbaan Voorlopige kosten raming inclusief 2 jaar abonnementskosten €5000,- Ik kwam er na 5 weken achter door de 5 €0,01 afboekingen op zijn bank afschriften

Karin.a

Bericht door Karin.a » 04-01-2011 14:33

Beste lezer,

Ook mijn zoon van 18 jaar heeft zich over laten halen met mooie praatjes en heeft 5 abonnementen afgesloten bij 4 veschillende providers. Hij zit nu opgezadeld met een schuld van in ieder geval 5000euro. Hij zit 5 dagen per week op school en kan met zijn inkomsten onmogelijk deze kosten betalen. Toen hij besefte wat er nou eigenlijk was gebeurd verkeerde hij steeds weer opnieuw in een shock. De politie wil het niet opnemen als aangifte omreden dat hij voor de wet 18 jaar is en zelf had moeten weten wat hij had gedaan. Maar als je weet wat je doet dan teken je toch geen 5 contracten! Ik mocht ook niet bij de zogenoemde aangifte aanwezig zijn.Deze jongens gaan doelbewust te werk en weten gewoon precies wie ze daarvoor kunnen gebruiken. Hij verkeerde steeds opnieuw in een shock. Het is gewoon echt vreselijk dat dit is gebeurd. Hij wist door de shock niet eens meer in welke winkels hij de abonnementen had afgesloten en zo moesten wij samen de winkels af met het vernederende verhaal om er zo achter te komen bij welke provider(s) hij de abonnementen afgesloten. Dit moesten wij doen om deze zo snel mogelijk te blokkeren. Hij zit nu vast aan 5 abonnementen gedurendende 2 jaar waar geen gebruik van wordt gemaakt. Het is gewoon echt te erg.
Weet iemand misschien een advocaat in Amsterdam die ons ondersteuning zou kunnen bieden?
Van een moeder uit Amsterdam

Drongel1

Bericht door Drongel1 » 04-01-2011 21:33

Op het Politiebureau in Rotterdam kon ik geen aangifte doen omdat men het daar als een civiele zaak beschouwd omdat het een transactie is tussen partij A en B waarbij zijn afspraak t.o. de boefjes wel na komt en de partij B "de boefjes" de afspraak niet na komt. Er is geen sprake van bedreiging maar er is wel sprake van oplichting. Na een zoektocht op het web een aantal artikelen gevonden met betrekking tot deze vorm van oplichting. In Waddinxveen is een groep oplichters aangehouden, geval van 41 abonnementen met 9 jongeren als slachtoffer en in Heerenveen is ook een gelijksoortige bende aan de gang geweest. In beide gevallen is er aangifte gedaan en de politie in Heerenveen vroeg of gedupeerden zich wilden melden. Toen ik in Delft aangifte ging doen heb ik deze twee zaken erbij gehaald met de mededeling dat ik toch zeker niet naar Waddinx- of Heerenveen hoefde af te reizen voor een aangifte, kon ik op het politiebureau in Delft wel aangifte doen. Blijkbaar is er een behoorlijk verschil van opvatting tussen de korpsen onderling.
Vrijdag heb ik een afspraak met een advocaat (Slagmaat advocaten in Utrecht) zij schijnen regelmatig van dit soort zaken te behandelen en zij bemiddelen ook tussen de slachtoffers en de telefoon providers.
Ik hou jullie op de hoogte.

R-V-S

Bericht door R-V-S » 02-04-2011 19:44

Mijn zoon overkwam dit ook; eind 2009. Sinds dien leeft ons gezin onder terreur van telecom providers en incassobureaus.

In feite is dit een oplichtingsketen waar telefoonwinkels, telecom bedrijven en incasso bureaus ijverig aan meedoen. Het gaat hier om veel geld. Vaak worden meerdere abonnementen tegelijkertijd aan de slachtoffers verkocht. Bij mijn zoon gaat het inmiddels om ongeveer 12000 euro bij o.a. KPN, Telfort, Vodafone en T-Mobile. Alleen al in Rotterdam zijn een 50 tal aangiften gedaan. Veel mensen doen geen aangifte of worden weggestuurd. Dus het gaat om veel meer gevallen en ook door heel Nederland. Aangezien de meeste slachtoffers uiteindelijk bezwijken voor de incassoterreur, worden dus middels deze fraude enkele miljoenen euro’s verdiend in de keten van telefoonwinkel, telefoonbedrijf en incassobedrijven waar geen prestatie tegenoover staat..

Vooral de KPN is erg asociaal: Een klantenservice medewerker van KPN verklaarde dat zij het verkoopproces niet willen aanscherpen omdat hierdoor de verkopen teveel zouden worden geschaad. Verder verklaarde KPN dat het haar beleid is om geen schikkingen te treffen in dit soort zaken. Dit geeft een indicatie van de verwerpelijke wijze waarop KPN over de rug van de slachtoffers haar winst probeert op te poetsen, en tegelijk het leven van veel mensen verwoest.

In overleg met Mr de Jonge van van Slagmaat advocaten te Utrecht heb ik besloten de aanval in te zetten. We hebben inmiddels KPN voor de rechter gedaagd met een dagvaarding waar ze toch wel even hoofdpijn van krijgen (hoop ik). Stelling is dat zij in feite kredieten verkopen en zich niet aan de wetgeving daarvoor houden. Mochten we dit winnen zijn daarmee alle mobiele contracten (met toestel) in feite ongeldig.

Goed nieuws is dat kantonrechters steeds vaker uitspraken doen in het voordeel van de slachtoffers. Mijn inschatting nu is dat het traject via de rechter in elk geval voordeliger is als gewoon betalen. Dus hou vol !!

Moderator
Site Admin

Bericht door Moderator » 15-11-2011 21:04

Wekelijks bereiken de redactie van Opgelicht?! dermate veel berichten van verontruste ouders van jonge slachtoffers, dat we wederom aandacht besteden aan het onderwerp telefoonafpersing.

laralyon

Bericht door laralyon » 15-11-2011 21:23

Ik ben blij met de aandacht die Opgelicht wederom schenkt aan deze vorm van oplichting.

Wij (mijn zoon en ik zijn moeder) zijn inmiddels 1 jaar verder en KPN en T-Mobile hebben beidde uitbesteed aan Lindorff incasso bureau.
Wij hebben aangegeven dat wij niet bereid zijn te betalen en dat onze advocaat een procedure met vertrouwen tegemoet zien. Lindorff heeft onlangs pas aangegeven onze zaak bij afdeling fraude te plaatsen en hebben wij weer het proces verbaal naar hen toe moeten sturen. We wachten het dus nog steeds af!!

Vodafone was in ons geval zo coulant, we hebben geen cent hoeven te betalen! Geweldig!!!!!

Ik heb veel reacties gekregen van jongeren die ook zijn afgeperst/bedreigt.

Ik hoop echt dat de telefoon maatschappijen eindelijk eens iets gaan doen tegen deze veel te gemakkelijke manier van telefoon fraude waar onschuldige jongeren en daar naast hun familie de dupe van zijn!

tmrrr

Bericht door tmrrr » 15-11-2011 22:48

Goed dat ze er aandacht aan besteden, alleen alles wat in de uitzending is besproken wat je moet/kan doen ertegen heb ik allemaal al gedaan alleen ben er nooit verder mee gekomen.
ik heb brieven gestuurd naar de providers maar geen eens een reactie gehad. tegenwoordig gaan de brieven naar de incasso bureau's maar die willen ook alleen maar geld zien en hebben geen enkel begrip voor wat er is gebeurt. zou niet meer weten wat ik hier nog tegen kan beginnen!? betalen kan ik het ook niet!! is even 14.000 euro wat ze van je willen hebben. iemand nog tips????

R-V-S

Bericht door R-V-S » 15-11-2011 23:11

Tip: Niet betalen en procederen !!

Inmiddels leven wij 2 jaar na een soortgelijke oplichting. (4 providers en 7 contracten) in totaal wordt rond 15000 gevorderd. Er lopen nu 2 rechtzaken etn daar zal het wel niet bij blijven.

Het ontbreekt bij de providers om hun sales proces bestand te maken tegen dit soort fraude. zij verdienen hier immers enkele miljoenen per jaar mee.
Het moraal van de providers is helaas zo laag dat zij er alles aan doen om de slachtoffers ook financieel kapot te maken. Elke vorm van list en bedrog lijkt hierbij te worden beproeft.

Inmiddels hebben wij zelf KPN voor de rechter gedaagd. Wij vorderen dat het contract een krediet overeenkomst is dat niet conform wettelijke eisen is afgesloten.

Doorgaans is het voordeliger om te procederen als om te betalen. De slahtoffers kunnen (in veel gevallen) een beroep doen op toevoeging van een advocaat. Kosten blijven dan zeer beperkt.

laralyon

Bericht door laralyon » 17-11-2011 14:06

Goed gezegd R-V-S!

Het enige wat wij er aan betaald hebben is de toevoeging vd advocaat (100 euro) en ik heb er zeker vertrouwen in dat we deze zaak gaan winnen.
Zo niet dan verzin ik wel iets anders....mijn zoon gaat hier echt niet aan betalen hij is al slachtoffer genoeg!! En idd KPN is het allerergst (mijn mening)

Ik hoop R V S dat jullie zeker deze strijd gaan winnen, daar help je metteen vele anderen mee!!

Gesloten