Internetfraude: Windowscare / Microsoft-truc

Praat hier mee over onderwerpen uit de uitzending
Gesloten
Moderator
Site Admin

Internetfraude: Windowscare / Microsoft-truc

Bericht door Moderator » 08-01-2013 20:40

Ook gebeld door iemand die zich voordeed als medewerker van Microsoft? Praat mee in dit forumtopic.

Kenner2013

Re: Internetfraude: Windowscare / Microsoft-truc

Bericht door Kenner2013 » 09-01-2013 12:55

Het in de uitzending gemelde Politievirus is heel eenvoudig te verwijderen. Download in safemode het gratis programma "Malwarebytes" via http://www.malwarebytes.org/. Als er op 1 pc meerdere gebruikers zijn, dan kan het ook zonder safemode gebruiken via een andere user. Installeer de software, update de laatste definities en laat vervolgens het zijn werk doen. Kan half uurtje duren, maar dan ben je verlost van het probleem.

Aar

Bericht door Aar » 09-01-2013 23:26

Wow, de Windowscare heeft weer een nieuw nummer, eentje welke nog niet op Google vermeld is :o
008155192483

En de andere (waarvandaan ik ben gebeld) zijn:
002063971127
009712179514
009712179508

Sinds ik die gasten aan de telefoon heb gehad ben ik overdag tussen 10 en 15 uur gewoon vaste klant bij die nepperts. Gelukkig weet mijn ICT-verstand dat ik niet op hun eisen moet ingaan.

1 op de vijf is dat ik zo'n dielect-sprekende dude aan de telefoon krijg, en de ander keren heb ik een dode lijn, een ophangtoon, of een stem met: "Goodbye!!"

Hoelang gaat die terreur nou toch eens duren? Waarom kan de KPN dit niet blokkeren, of desnoods een optie aanbieden om zulke nummers te blokkeren...

Gerriek

Bericht door Gerriek » 14-01-2013 16:27

Zo juist Maandag 14 jan contact met Windowscare oplichters
Let op!!! weer een ander nummer :
0014259053074.
Heb hem verteld dat hij even mijn bedrijf moest bellen nr 0900 8844.
vragen naar de inspecteur. Het gesprek was in eens over.

Mayolijn

Bericht door Mayolijn » 14-01-2013 22:46

Dit nr. hebben ze al heel lang. Werd wel 3x per week gebeld vanaf dit nr.
KPN gevraagd of ze hier iets aan konden doen. Moest het zelf via internet oplossen. :?

gr. Marjo

Dobbelsteen

Bericht door Dobbelsteen » 23-01-2013 11:05

De afgelopen dagen een paar keer gebeld door een Windows support scammer. Ik heb de naam niet goed verstaan, maar het kan goed zijn dat de vrouw in kwestie zei: 'Windows Care'. Ze kondigde aan mijn Windows Operating System met me te willen bespreken. Ik zei 'No, you're not going to discuss my Windows OS with me.' Zij: 'Why not?' Ik: 'Why should you want to discuss my Windows OS with me?' Toen was de lijn even stil en na 5 seconden werd de verbinding verbroken. Ik ben gebeld vanaf 014259053074..

Ik hoop dat ze geen slachtoffers meer maken.

mb1

Bericht door mb1 » 25-01-2013 18:13

Ook ik ben meerdere keren gebeld door Ammyy.com (tel: 0014259053074).

De eerste keer was 14-12-2012:
Er was een tijd geleden ook al door dit nummer gebeld maar toen was ik niet thuis.
Ik heb toen op internet het nummer opgezocht en kwam er al gauw achter, dat het om oplichting ging.
Ik heb toen het nummer opgeslagen in mijn telefoon (onder "oplichting") en er een speciaal deuntje aangegeven.
Zo wist ik dus, dat het de nep-Microsoft office was.

Ik heb de desbetreffende dame (in het engels) zo'n 25 minuten aan de telefoon gehad.
Eerst moest ik mijn pc aan zetten (ff wachten...), toen ammyy.com zoeken via Google.
Haar het tig-keer laten spellen......toen aangegeven, dat de site niet geladen kon worden (flauwekul uiteraard).
Ik moest maar een andere site proberen (support.me, showmypc.com en logmein123.com).
Ook dat lukte uiteraard niet.......
Uiteindelijk was ze het zat......en gaf aan, dat ze t.z.t. nog wel terug zou bellen.
Ik hoop, doordat ik haar toen 25 minuten aan de telefoon heb kunnen houden, dat ze hierdoor anderen niet hebben kunnen oplichten.

29-12-2012 ben ik weer gebeld door Ammyy.com (tel: 0014259053074) en heb het "spelletje" maar weer meegespeeld...

Deze keer een jonge man van 20, genaamd Assis.
Hij zei, dat hij via Canada belde maar woont in India.

Ik heb hem ca 45 minuten aan de telefoon gehad.
Uiteraard is het hem niet gelukt om mij te overtuigen van een "geïnfecteerde" pc (mijn pc draait trouwens op Linux).
Toen dit allemaal niet lukte, begon hij persoonlijker te worden en deed hij mij zelfs een huwelijksaanzoek, ondanks dat ik 11 kinderen had (geintje)
Hij gaf mij zelfs zijn privé mobiele nummer.

Hoe gaan ze te werk?
De meeste "werknemers" bellen vanuit India (via de pc met een soort gratis Skype-verbinding) via Canada naar Nederland (dus dat kost hun niets).
Wanneer ze ca 5 mensen per jaar een Nep Anti virussysteem (á E150-E350) kunnen verkopen (dus kunnen oplichten want diegene, die er in trapt, is wel zijn geld kwijt maar krijgt daar geen anti virusprogramma voor terug), dan heeft die oplichter in India een riant inkomen waar diegene, zeker voor 5 jaar, als een prins/koning van kan leven.

Voor de uitleg hoe zo'n telefoontje in zijn werk gaat, ga naar: http://www.phphulp.nl/php/nieuws/neptel ... osoft/257/

ViVrij

Bericht door ViVrij » 25-09-2018 15:23

Jammer dat dit niet verder geupdate is , microsoftscams zijn inmiddels veel geraffineerder geworden en gaan gepaard aan infecties met vaak aan de virusscanners onbekende virussen waardoor het slachtoffer in de veronderstelling is dat er iets aan de PC mankeert. Juist op dat moment wordt gebeld door Microsoft als reddende engel, omdat Microsoft heeft gezien dat er iets mis is met windows 10. Vervolgens wordt de PC op afstand zodanig geconfigureerd en gemanipuleerd dat het slachtoffer niet kan zien welke handelingen de scammer uitvoert met de PC , indien het slachtoffer een aantal kleine betalingen voor de service wordt gevraagd, worden de door het slachtoffer in een nep bank screen ingevoerde gegevens door de scammer meegelezen om veel grotere betalingen te verrichten naar een geldezelrekening maar ook om spaartegoeden op te nemen en ter veiligheid ingebouwde zogenaamde daglimieten op te hogen. Daarmee wordt de buit van de oude scams die hier genoemd worden (hooguit een paar honderd Euro) verhoogd tot vele tienduizenden Euro's per slachtoffer. Dit kan gebeuren in een periode van minder dan twintig minuten. Banken kunnen eenmaal gedane betaalopdrachten niet meer te niet doen ook al meldt het slachtoffer de scam opdezelfde dag. Ze weigeren schade vergoeding omdat de klanten grof nalatig zouden zijn geweest. Ze geven ook geen info over de rekeninghouders waarnaar het geld overgemaakt is (de zogenaamde geldezels) . De politie legt de aangiftes (in ieder geval in Amsterdam) op, waardoor geen verder onderzoek plaats heeft naar geldezels en daders. Het slachtoffer staat volledig in de kou en de cybercrimineel kan zich vrijelijk blijven bewegen.
Inmiddels wordt duidelijk dat het aantal cyber criminele incidenten in Nederland over de miljoenen is gegaan. De schade per incident verschilt hierbij natuurlijk. Toch blijkt menigeen wel in staat om op een verkeerde link te klikken of op een indringende boodschap in te gaan. Natuurlijk helpt waarschuwen bij het verminderen van deze incidenten , maar het gaat te ver om de slachtoffers van deze incidenten als grof nalatig weg te zetten en alleen met de soms forse schade op te zadelen. Ook omdat dat andere partijen zoals de banken daarmee niet genoeg geprikkeld worden om daadwerkelijk met beter oplossingen te komen om deze groeiende vrom van criminaliteit tegen te gaan.

Gesloten